TÜRKİYE CUMHURİYETİ
|
ANAYASA MAHKEMESİ
|
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
AHMET ÇİFTÇİ ve DİĞERLERİ BAŞVURUSU
|
(Başvuru Numarası: 2013/4566)
|
|
Karar Tarihi: 17/2/2016
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
Başkan
|
:
|
Burhan ÜSTÜN
|
Üyeler
|
:
|
Hicabi DURSUN
|
|
|
Erdal TERCAN
|
|
|
Hasan Tahsin GÖKCAN
|
|
|
Kadir ÖZKAYA
|
Raportör Yrd.
|
:
|
Tuğba YILDIZ
|
|
|
Leyla Nur ODUNCU
|
Başvurucular
|
:
|
Ahmet ÇİFTÇİ ve diğerleri [bkz. ekli
tablonun B satırı]
|
Vekili
|
:
|
Av. Saim BOZKURT
|
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvurular terör nedeniyle hısımlarının yaralanması, ölmesi
durumları dikkate alınmaksızın 17/7/2004 tarihli ve 5233 sayılı Terör ve
Terörle Mücadeleden Doğan Zararların Karşılanması Hakkında Kanun kapsamında
yapılan başvuruların reddedilmesi nedeniyle gerekçeli karar ve mülkiyet
haklarının; ret işlemlerine karşı açılan davalara ilişkin yargılama
işlemlerinin adil olmaması, makul sürede sonuçlandırılmaması nedenleriyle adil
yargılanma haklarının ihlal edildiği iddialarına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvurular muhtelif tarihlerde Anayasa Mahkemesine doğrudan
yapılmıştır. Başvuru formları ve eklerinin idari yönden yapılan ön incelemesi
neticesinde başvuruların Komisyona sunulmasına engel teşkil edecek bir
eksikliğinin bulunmadığı tespit edilmiştir.
3. Başvuruculardan Cemal Çiftçi ve Sadettin Çelik dışında diğer
başvurucular, adli yardım isteminde bulunmuş; Birinci ve İkinci Bölüm
Komisyonlarınca adli yardım taleplerinin kabulüne karar verilmiştir.
4. Birinci Bölüm ve İkinci Bölüm Komisyonlarınca muhtelif
tarihlerde, başvuruların kabul edilebilirlik incelemelerinin Bölümler
tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm Başkanları tarafından muhtelif tarihlerde, başvuruların
kabul edilebilirlik ve esas incelemesinin birlikte yapılmasına karar
verilmiştir.
6. Başvuru belgelerinin bir örneği bilgi için Adalet Bakanlığına
(Bakanlık) gönderilmiştir. Bakanlığın muhtelif tarihli yazılarında Anayasa
Mahkemesinin önceki kararlarına ve bu kapsamda sunulan görüşlerine atfen
başvuru hakkında görüş sunulmayacağı bildirilmiştir.
7. Anayasa Mahkemesi tarafından ekli tablonun A satırında
başvuru numaraları belirtilen dosyaların konu yönünden hukuki irtibat nedeniyle
2013/4566 başvuru numaralı dosya ile birleştirilmesine, incelemenin 2013/4566
başvuru numaralı dosya üzerinden yürütülmesine ve diğer bireysel başvuru
dosyalarının kapatılmasına karar verilmiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
A. Olaylar
8. Başvuru formları ve eklerinde ifade edildiği şekliyle ilgili
olaylar özetle şöyledir:
9. Başvurucular terör nedeniyle hısımlarının kaçırıldığını,
yaralandığını, öldürüldüğünü beyan etmişler ve bu özel durumlarından
kaynaklanan güvenlik kaygısı nedeniyle köylerini terk etmek zorunda
kaldıklarını iddia etmişlerdir.
10. Başvurucular, 5233 sayılı Kanun kapsamına giren zararlarının
karşılanması talebiyle ekli tablonun C satırında belirtilen tarihlerde Batman
Valiliği Zarar Tespit Komisyonuna (Komisyon) başvurmuşlardır.
11. Ekli tablonun D satırında tarih ve sayıları belirtilen Komisyon
kararlarında terör olayları sonucu oluşan zararların karşılanması talebiyle
yapılan başvurularda dosyalarda yer alan bilgi ve belgeler uyarınca
başvurucuların yaşadığı Sason ilçesinin ilgili köylerinin boşaltılmadığından,
kişiye yönelik bir tehdit ve saldırı olmadığından bahisle taleplerin reddine
karar verilmiştir.
12. Belirtilen ret işlemleri aleyhine ekli tablonun E satırında
belirtilen tarihlerde başvurucular tarafından açılan iptal davalarında, ekli
tablonun F satırında tarihleri gösterilen Batman İdare Mahkemesi kararları ile
başvurucuların yaşadığı yerleşim yerlerinin boşalan ya da boşaltılan yerlerden
olmadığı, 1987-2000 yılları arasında ilgili yerleşim yerlerinde geçici köy
korucusu ile gönüllü köy korucusu görevlendirildiği ve koruculuk sisteminin
bulunduğu, korucu aileleri dışında köyde yaşamın devam ettiği, 1990-2000
yılları arasında köyde muhtarlık seçiminin yapıldığı, ilköğretim okulunun
belirli yıllar arasında güvenlik sebebiyle kapalı olduğu ve diğer yıllarda
ilköğretim okulunun eğitim ve öğretime açık olduğu, yerleşim yeri halkının bir
kısmının güvenlik kaygısıyla da olsa köyden göç etmesinden dolayı uğradığı
zararın anılan köyün tamamen boşalmamış olması, diğer bir ifadeyle anılan köyde
nesnel güvenlik kaygısının yaşanmamış olması ve başvuruculara yönelik bir terör
tehdidi ya da saldırısının bulunmaması nedenleriyle 5233 sayılı Kanun
hükümlerine göre idarece karşılanmasına hukuki olanak bulunmadığından bahisle
davanın reddine hükmedilmiştir.
13. Başvurucuların temyizi üzerine ekli tablonun G satırında
gösterilen tarihlerde Danıştay Onbeşinci Dairesi
ilamları ile kararların usul ve hukuka uygun olduğu, dilekçelerde ileri sürülen
temyiz nedenlerinin kararların bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmediği
belirtilerek hükümlerin onanmasına karar verilmiştir.
14. Başvuruculardan bir kısmı tarafından yapılan karar düzeltme
istemi, ekli tablonun H satırında belirtilen tarihlerde Danıştay Onbeşinci Dairesinin ilamları ile reddedilmiştir.
15. Temyiz isteminin ve karar düzeltme isteminin reddi kararları
başvuruculara tebliğ edilmiş ve başvurucular muhtelif tarihlerde bireysel
başvuruda bulunmuştur.
B. İlgili Hukuk
16. 5233 sayılı Kanun’un 1., 2., 4., 6., 7., 8., geçici 1.,
geçici 3., geçici 4. maddeleri, 24/6/2013 tarihli ve 2013/5034 sayılı Bakanlar
Kurulu Kararı Eki Karar’ın 1. maddesi, Danıştay Onuncu Dairesinin 30/12/2008
tarihli ve E.2008/4141, K.2008/9584 sayılı kararı, Danıştay Onuncu Dairesinin
31/12/2008 tarihli ve E.2008/5548, K.2008/9733 sayılı kararı, Danıştay Onuncu
Dairesinin 20/2/2009 tarihli ve E.2008/6679, K. 2009/1227 sayılı kararı (Celal Demir, B. No: 2013/3309, 6/2/2014,
§§ 15-28).
17. 5233 sayılı Kanun’un 25/4/2013 tarihli ve 6462 sayılı
Kanun’un 1. maddesiyle değişik 9. maddesinin birinci ve üçüncü fıkraları
şöyledir:
“Yaralanma, engelli hâle gelme ve ölüm hâllerinde (7000) gösterge
rakamının memur aylık katsayısı ile çarpımı sonucunda bulunan miktarın;
a) Yaralananlara altı katı tutarını geçmemek üzere yaralanma derecesine
göre,
b) Çalışma gücü kaybı, yetkili sağlık kuruluşları tarafından üçüncü
derece olarak tespit edilenlere dört katından yirmidört
katı tutarına kadar,
c) Çalışma gücü kaybı, yetkili sağlık kuruluşları tarafından ikinci
derece olarak tespit edilenlere yirmibeş katından kırksekiz katı tutarına kadar,
d) Çalışma gücü kaybı, yetkili sağlık kuruluşları tarafından birinci
derece olarak tespit edilenlere kırkdokuz katından yetmişiki katı tutarına kadar,
e) Ölenlerin mirasçılarına elli katı tutarında,
Nakdî ödeme yapılır.
…
Birinci fıkranın (e) bendine göre belirlenen nakdî ödemenin mirasçılara
intikalinde 4721 sayılı Türk Medenî Kanununun mirasa ilişkin hükümleri
uygulanır.”
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
18. Mahkemenin 17/2/2016 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvurular incelenip gereği düşünüldü:
A. Başvurucuların
İddiaları
19. Başvurucular 5233 sayılı Kanun kapsamında yaptıkları talebin
ve akabinde açtıkları davanın reddedildiğini, idarenin köy halkına “Köy
korucusu ol yahut köyü terk et.” şeklinde
yaptığı baskı ve zorlamanın Mahkemece dikkate alınmadığını, dosyadaki zarar
tespitine ilişkin raporlar ve güvenlik nedeniyle köyün boşaltılmış olduğunu
belirten belgeler dikkate alınmaksızın ve terör örgütü mensuplarınca
hısımlarının öldürülmesine, yaralanmasına ve kaçırılmasına dair özel durumları gözönünde bulundurulmadan köyün tamamen boşalmamış olduğu
soyut gerekçesine ve şahıslarına yönelik bir terör tehdidi ya da saldırısının
bulunmamasına dayanılarak sundukları belgelerin değerlendirilmediğini, idare
tarafından sunulan belgelerin dikkate alındığını ve bu belgeler tebliğ
edilmemek suretiyle kendilerine savunma yapma imkânı tanınmadan haklarında
verilen kararın adil olmadığını belirtmişlerdir.
20. Başvurucular; ayrıca kararların yeterli gerekçe ihtiva
etmediğini, sundukları belgeleri dikkate almadan idarece sunulan belgelere
dayalı olarak karar veren Mahkemenin tarafsız olmadığını, kendi içinde
çelişkili ve gerçeği yansıtmayan belgelere dayanılarak karar verildiğini, aynı
yerleşim yerinden önceki bir tarihte başvuruda bulunanlar hakkında Komisyonun
tazminat ödenmesi yönünde karar verdiği hâlde yargı mercilerince bu kararlar
konusunda araştırma ve inceleme yapılmayarak davalarının reddine karar
verildiğini, bu nedenle makul ve objektif bir sebep bulunmamasına rağmen
şahıslarına tazminat ödenmemesi yönünde karar alınarak ayrımcılığa maruz
kaldıklarını, idarenin can ve mal güvenliğini sağlama yükümlülüğünü yerine
getirmemesi sonucu mülkiyet haklarından yoksun kaldıklarını ve Derece
Mahkemelerinin yaptığı hatalı değerlendirme nedeniyle zararlarının tazmin
edilmediğini, 5233 sayılı Kanun’da yer almayan bir nedene dayanılarak Komisyon
ve yargı makamlarınca taleplerinin reddedildiğini, ayrıca yaptıkları başvurular
hakkında yürütülen işlemlerin makul sürede sonuçlandırılmadığını belirterek
Anayasa’nın2., 7., 10., 35., 36., 87., 125. ve 141.maddelerinde tanımlanan
haklarının ihlal edildiğini iddia etmişler ve maddi tazminat talebinde
bulunmuşlardır.
B. Değerlendirme
21. Başvuru dilekçesi ve ekleri incelendiğinde başvurucular,
5233 sayılı Kanun kapsamındaki zararlarının tazmini amacıyla açtıkları
davaların reddedilmesi nedeniyle Anayasa’nın 2., 7., 10., 35., 36., 87., 125.
ve 141.maddelerinde tanımlanan haklarının ihlal edildiğini iddia etmişlerdir.
Anayasa Mahkemesi, olayların başvurucu tarafından yapılan hukuki nitelendirmesi
ile bağlı olmayıp olay ve olguların hukuki tavsifini kendisi takdir eder (Tahir Canan, B. No: 2012/969, 18/9/2013, §
16).Başvurucuların ihlal iddiaları aşağıdaki başlıklar
altında incelenmiştir:
1. Eşitlik İlkesinin
İhlal Edildiğine İlişkin İddia
22. Başvurucular 5233 sayılı Kanun kapsamında yaptıkları giderim
taleplerinin mukim oldukları köyün tamamen boşaltılmamış olduğu gerekçesiyle
reddedildiğini ancak aynı yerleşim yerinden önceki bir tarihte başvuruda
bulunanlar hakkında Komisyonun tazminat ödenmesi yönünde karar verdiğini ve
yargı mercilerince bu kararlar konusunda araştırma ve inceleme yapılmayarak
davalarının reddine hükmedildiğini, bu nedenle makul ve objektif bir sebep
bulunmamasına rağmen tazminat ödenmemesi yönünde kararlar alındığını belirterek
Anayasa’nın 10. maddesinde tanımlanan eşitlik ilkesinin ihlal edildiğini iddia
etmişlerdir.
23. 5233 sayılı Kanun kapsamında yapılan başvurularda tazminat
taleplerinin reddedilmesi nedeniyle ayrımcılığa maruz kalındığı iddiası daha
önce bireysel başvuruya konu olmuş ve Anayasa Mahkemesinin bu konuda verdiği
kararlarında, başvurucuların kendilerine hangi temele dayalı olarak ayrımcılık
yapıldığına ilişkin herhangi bir beyanda bulunmadıkları gibi belirtilen
iddialarını temellendirecek herhangi bir somut bulgu ve kanıt da sunmamış
oldukları dikkate alınarak başvurucuların anılan iddialarının açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
kabul edilemez olduğu sonucuna varılmıştır (Mesude
Yaşar, B. No: 2013/2738, 16/7/2014, §§ 43-48; Cahit Tekin, B. No: 2013/2744, 16/7/2014,
§§ 39-44).
24. Somut başvurular açısından yapıldığı iddia edilen
ayrımcılığın hangi temele dayalı olduğuna dair bir beyanda bulunulmadığı,
belirtilen iddiaları temellendirecek herhangi bir somut bulgu ve kanıt
sunulmadığı gibi farklı karar verilmesini gerektiren bir yön de
bulunmamaktadır.
25. Açıklanan nedenlerle başvurucuların eşitlik ilkesinin ihlal
edildiği iddialarının, diğer kabul edilebilirlik koşulları yönünden
incelenmeksizin açıkça dayanaktan yoksun
olması nedeniyle kabul edilemez olduğuna karar verilmesi gerekir.
2. Adil Yargılanma
Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin İddia
a. Tarafsız Mahkemede
Yargılanma Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin İddia
26. Başvurucular, idare tarafından sunulan ve kendilerine tebliğ
edilmeyen belgelere göre karar veren Mahkemelerin tarafsız olmadığını iddia
etmişlerdir.
27. 5233 sayılı Kanun kapsamında yapılan başvurularda benzer
iddialar daha önce bireysel başvuruya konu olmuş ve Anayasa Mahkemesinin bu
konuda verdiği kararlarında, başvurulara konu yargılamalarda hâkimin
tarafsızlığına ilişkin karineyi ortadan kaldıracak şekilde yargılamayı yürüten hâkimin
taraflardan birine yönelik ön yargılı ve taraflı bir tutumu, kişisel bir
kanaati veya menfaati, bu bağlamda kişisel bir taraflılığının söz konusu
olduğunu ortaya koyan bir bulgu saptanmadığı anlaşıldığından başvurucuların
anılan iddialarının açıkça dayanaktan yoksun
olması nedeniyle kabul edilemez olduğu sonucuna varılmıştır (Mesude Yaşar, §§ 38-41; Cahit Tekin, §§
34-37).
28. Somut başvurular açısından hâkimin tarafsızlığına ilişkin
karineyi ortadan kaldıracak bir olgu ya da bulgu saptanmadığı gibi farklı karar
verilmesini gerektiren bir yön de bulunmamaktadır.
29. Açıklanan nedenlerle başvurucuların tarafsız mahkemede
yargılanma haklarının ihlal edildiği iddialarının diğer kabul edilebilirlik
koşulları yönünden incelenmeksizin açıkça
dayanaktan yoksun olması nedeniyle kabul edilemez olduğuna karar
verilmesi gerekir.
b. Çelişmeli Yargılama ve
Silahların Eşitliği İlkelerinin İhlal Edildiğine İlişkin İddia
30. Başvurucular sundukları bilgi, belge, deliller dikkate
alınmaksızın sadece idare tarafından sunulan ve kendilerine tebliğ edilmeyen
belgelere dayanılarak İlk Derece Mahkemeleri tarafından davalarının reddine
karar verildiğini belirtmiş, bu nedenle çelişmeli yargılama ve silahların
eşitliği ilkelerinin ihlal edildiğini iddia etmişlerdir.
31. 5233 sayılı Kanun kapsamında yapılan başvurularda çelişmeli
yargılama ve silahların eşitliği ilkelerinin ihlal edildiği iddiası daha önce
bireysel başvuruya konu olmuş ve Anayasa Mahkemesinin bu konuda verdiği
kararlarında, başvurulara konu tazminat taleplerinin 5233 sayılı Kanun
kapsamında karşılanıp karşılanmayacağı noktasında Danıştay tarafından ihdas
edilen içtihadi kriter olan “yerleşim yerinin tamamen
boşalmış/boşaltılmış olması” ölçütünden yararlanıldığı, bu hususun tespiti için
de bir kısım idari birimden gelen tahkikat sonuçlarına dayanıldığı, bu
belgelerin ve içeriklerinin Komisyon ya da İlk Derece Mahkemesi kararlarına
aktarıldığı, bu suretle ilgili belgeler ve içeriklerine en geç İlk Derece
Mahkemesi kararıyla başvurucuların vakıf olduğu tespit edilmiştir.
Başvurucuların temyiz ve karar düzeltme talep dilekçelerinde bu belgeler
ışığında yapılan tespitlere karşı itiraz ve savunmalarını ileri sürme
imkânlarının bulunduğu, başvurucular tarafından ibraz edilen delil ve beyan
dilekçeleri kapsamında Mahkemelerce idare ve başvurucular tarafından sunulan
belgeler değerlendirilerek başvuruculara dava malzemesine ilişkin olarak tetkik
ve beyanda bulunma olanağının tanındığı, bu çerçevede başvuru dosyaları
kapsamından, başvurucuların yargılamanın sonucunu etkileyecek usule ilişkin bir
imkândan mahrum bırakılmadığı anlaşıldığından başvuruların bu kısmının açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
kabul edilemez olduğuna karar verilmiştir (Mesude
Yaşar, §§ 74-76; Cahit Tekin,
§§ 70-72).
32. Somut başvurularda yukarıda değinilen ilkeler ışığında
yapılan incelemelerde başvurucuların usule ilişkin bir imkândan mahrum
bırakılmadığı ve başvurucular açısından farklı karar verilmesini gerektiren bir
yön de bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
33. Açıklanan nedenlerle başvurucuların çelişmeli yargılama ve
silahların eşitliği ilkelerinin ihlal edildiği iddialarının diğer kabul
edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle kabul edilemez
olduğuna karar verilmesi gerekir.
c. Gerekçeli Karar
Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin İddia
34. Başvurucular, Mahkeme kararlarında talep sonucuna etki eden
hususlara dair yeterli gerekçeye yer verilmediğini iddia etmişlerdir.
35. 5233 sayılı Kanun kapsamında yapılan başvurularda gerekçeli
karar hakkının ihlal edildiği iddiası daha önce bireysel başvuruya konu olmuş
ve Anayasa Mahkemesinin bu konuda verdiği kararlarında, başvurucuların
hakkaniyete uygun yargılanma hakkı kapsamında olan özel durumlarının
değerlendirilmesi hariç olmak üzere başvurucular tarafından ileri sürülen ve
hüküm sonucunu etkilediği iddia edilen taleplerinin Derece Mahkemeleri
kararlarında denetlenerek reddedildiği, bu nedenlerle başvuruların bu kısmının açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
kabul edilemez olduğu sonucuna varılmıştır (Mesude
Yaşar, §§ 79-82; Cahit Tekin,
§§ 75-77).
36. Somut başvuruların incelenmesinde başvurucuların
taleplerinin 5233 sayılı Kanun kapsamında kabul edilip edilmeyeceği noktasında
Derece Mahkemelerince yerleşim yerinin tamamen boşalmış/boşaltılmış olup
olmadığının çeşitli idari kurumlar tarafından tanzim edilen tutanak ve belgeler
kapsamında değerlendirildiği, başvurucular tarafından ileri sürülen ve hüküm
sonucunu etkilediği iddia edilen istemlerin tartışılarak reddedildiği (bkz. §§
12-14), İlk Derece Mahkemelerince oluşturulan kararlar ve gerekçeleri hukuka
uygun bulunmak suretiyle kanun yolu mahkemelerinin denetiminden geçerek
kesinleştiği anlaşılmıştır. Bu bakımdan başvurucuların hakkaniyete uygun
yargılanma hakkı kapsamında olan özel durumlarının değerlendirilmesi hususu
dışında gerekçeli karar haklarının ihlal edildiğine yönelik iddiaları hakkında
farklı karar verilmesini gerektiren bir yön bulunmamaktadır.
37. Açıklanan nedenlerle başvurucuların gerekçeli karar
haklarının ihlal edildiği iddialarının diğer kabul edilebilirlik koşulları
yönünden incelenmeksizin açıkça dayanaktan
yoksun olması nedeniyle kabul edilemez olduğuna karar verilmesi
gerekir.
d. Makul Sürede
Yargılanma Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin İddia
38. Başvurucular, 5233 sayılı Kanun kapsamında ileri sürdükleri
giderim taleplerinin değerlendirilmesi hususundaki idari süreç ve yargılama
prosedürlerinin makul sürede sonuçlandırılmaması nedeniyle Anayasa’nın 36.
maddesinde tanımlanan makul sürede yargılanma haklarının ihlal edildiğini iddia
etmişlerdir.
39. 5233 sayılı Kanun kapsamında yapılan müracaatlarda idari
yargı makamları nezdindeki yargılamaların makul sürede tamamlanmadığı yönündeki
iddialar daha önce bireysel başvuru konusu yapılmış ve Anayasa Mahkemesinin bu
konuda verdiği kararlarında Komisyon ve yargılama aşamalarında geçen süreler
ile davanın tüm koşulları, karara bağlanan başvuru sayısı ve yargılama
sürecinde Komisyon ve yargılama makamlarınca yapılan işlemler dikkate alınarak
uyuşmazlığın karara bağlanması konusunda kamu otoritelerine ve özellikle
yargılama organlarına atfedilebilecek bir gecikmenin olmadığı ve toplamda sekiz
yılın altında gerçekleşen başvuruların karara bağlanma süresinin makul sürede
yargılanma hakkının ihlaline yol açmadığı sonucuna ulaşılmıştır (Sabri Çetin, B. No: 2013/3007, 6/2/2014,
§§ 61-69; Mahmut Can Arslan, B.
No: 2013/3008, 6/2/2014, §§ 60-68; Mehmet
Gürgen, B. No: 2013/3202, 6/2/2014, §§ 58-66; Celal Demir, §§ 58-66). Başvurunun kesin
olarak karara bağlanmasının daha uzun bir sürede gerçekleştiği ve bu durumun
başvuruculara atfedilebilecek bir kusurdan kaynaklanmadığı durumlarda ise makul
sürede yargılanma hakkının ihlal edildiği sonucuna varılmıştır (İsmet Kaya, B. No: 2013/2294, 8/5/2014, §§
46-70).
40. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun’un 48. maddesinin (2) numaralı
fıkrasının ilgili bölümü şöyledir:
“Mahkeme, … açıkça dayanaktan yoksun
başvuruların kabul edilemezliğine karar verebilir.”
41. Somut davalara bir bütün olarak bakıldığında Komisyona
başvuru tarihleri (bkz. ekli tablonun C satırı)ile nihai karar tarihleri (bkz.
ekli tablonun G ve H satırları) arasında geçen ve ekli tablonun I satırında her
bir başvuru için ayrı ayrı toplam süreleri belirtilen yargılama süreçlerinde,
uyuşmazlığın karara bağlanması konusunda kamu otoritelerine ve özellikle
yargılama organlarına atfedilebilecek bir gecikmenin olduğu tespit
edilemediğinden ve başvurular açısından farklı karar verilmesini gerektiren bir
yön de bulunmadığından yargılama sürelerinin makul olduğu sonucuna varılmıştır.
42. Açıklanan nedenlerle başvurucuların makul sürede yargılanma
haklarına yönelik bir ihlalin olmadığı açık olduğu anlaşıldığından başvuruların
bu kısmının diğer kabul edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
kabul edilemez olduğuna karar verilmesi gerekir.
e. Hakkaniyete Uygun Yargılanma Hakkının İhlal Edildiğine
İlişkin İddia
43. Başvurucular; 5233 sayılı Kanun kapsamında yaptıkları
başvurunun, terör örgütü mensuplarınca hısımlarının öldürülmesine,
yaralanmasına ve kaçırılmasına dair özel durumları dikkate alınmaksızın
Mahkemece mukim oldukları köyün tamamen boşaltılmamış olduğu şeklindeki nesnel
ölçütten hareketle reddedildiğini belirterek Anayasa’nın 36. maddesinde
tanımlanan hakkaniyete uygun yargılanma haklarının ihlal edildiğini iddia
etmişlerdir.
44. İlke olarak derece mahkemeleri önünde dava konusu yapılmış
maddi olay ve olguların kanıtlanması, delillerin değerlendirilmesi, hukuk
kurallarının yorumlanması ve uygulanması ile derece mahkemelerince uyuşmazlıkla
ilgili varılan sonucun esas yönünden adil olup olmaması bireysel başvuru
incelemesine konu olamaz. Bunun tek istisnası, derece mahkemelerinin tespit ve
sonuçlarının adaleti ve sağduyuyu hiçe sayan tarzda bariz takdir hatası
içermesi ve bu durumun kendiliğinden bireysel başvuru kapsamındaki hak ve
özgürlükleri ihlal etmiş olmasıdır. Bu çerçevede kanun yolu şikâyeti
niteliğindeki başvurular bariz takdir hatası veya açık keyfîlik
içermedikçe Anayasa Mahkemesince esas yönünden incelenemez (Necati Gündüz ve Recep Gündüz, B. No:
2012/1027, 12/2/2013, § 26).
45. 5233 sayılı Kanun’un 2. maddesinde açıkça terör dışındaki
ekonomik ve sosyal sebeplerle uğranılan zararlar ile güvenlik kaygıları dışında
kendi istekleriyle bulundukları yerleri terk edenlerin bu sebeple uğradıkları
zararların kapsam dışında olduğu belirtilmiştir.
46. Esasen taleplerin yapıldığı bölge itibarıyla özellikle
ekonomik ve sosyal nedenlerle yaşanan göç olayları ve bundan kaynaklanan
zararların yoğunluğu karşısında 5233 sayılı Kanun kapsamında tazmin
edilebilecek zararların tespitinde temel alınacak objektif bir ölçütün ihdas
edilmesi zorunlu görünmektedir. Bu kapsamda güvenlik kaygısının yerleşim
yerinde sürekli yaşayan kişilere ve sözü edilen kaygı nedeniyle aynı yerleşim
yerini terk eden kişilere göre değişmemesi gereğinden, terör olayları nedeniyle
toplumda oluşan korku ve endişe karşısında her bireyin farklı tepki
göstermesinin mümkün olduğu gerçeğinden hareket eden yargısal makamlar, kişiden
kişiye değişebilen bir duygu olan güvenlik kaygısının “köyün ya da mezranın
tamamen boşalmış/boşaltılmış olması veya anılan yerleşim yerlerinde sadece
geçici köy korucularının kalması” şeklinde nesnel bir ölçüte dayandırılmasını
zorunlu görerek güvenlik kaygısına dayanılarak bir yerleşim yerinin kısmen
boşalmış olması hâlinde o yerleşim yerinde güvenli bir şekilde yaşayabilme
olanağını sağlayan asgari güvenlik şartlarının idarece oluşturulduğundan hareketle
5233 sayılı Kanun kapsamında maddi zararların idarece ödenmesine yasal olanak
bulunmadığı ilkesini benimsemişlerdir (Mesude
Yaşar, §§ 89, 90; Cahit Tekin,
§§ 84, 85).
47. 5233 sayılı Kanun uyarınca ileri sürülen taleplerin
belirtilen Kanun kapsamında değerlendirilip değerlendirilmeyeceği hususu ve
Kanun’un kapsamının belirlenmesi noktasındaki mevzuat hükümlerinin yorumu ile
bu hususta içtihadi bir ölçütün belirlenmesi ve somut
olayın bu ölçüt uyarınca değerlendirilmesi noktasındaki takdir, esasen derece
mahkemelerine ait olup 5233 sayılı Kanun’un uygulanması bağlamında daha önce
bireysel başvuru konusu yapılmış olan taleplere ilişkin olarak Anayasa
Mahkemesi tarafından yapılan değerlendirmeler neticesinde de belirtilen
hususlara ilişkin iddiaların maddi olayın ve hukuk kurallarının yorumlanması ve
uygulanması bağlamında kanun yolu mahkemelerince değerlendirilmesi gereken
hususlara ilişkin olduğu belirtilerek açıkça dayanaktan yoksun olduğu sonucuna
varılmıştır (Sabri Çetin, §§
45-50; Benzer yöndeki AİHM kararı için bkz. Akbayır/Türkiye, B. No: 30415/08, 28/6/2011, § 88). Bu konudaki
takdir esasen derece mahkemelerine ait olmakla beraber derece mahkemesi
kararlarının bariz takdir hatası içermesi durumunda anayasal bir temel hak veya
özgürlüğün ihlal edilip edilmediğinin tespiti noktasında farklı bir
değerlendirme yapılması gerekebilecektir (Mesude
Yaşar, § 93; Cahit Tekin,
§ 88).
48. Başvurucuların; hısımları olduklarını iddia ettikleri
kişilerin terör örgütünce öldürüldüğü, yaralandığı, kaçırıldığı bu nedenlerle
güvenlik kaygısıyla köylerini terk ettikleri, bu çerçevede oluşan zararlarının
5233 sayılı Kanun kapsamında değerlendirilmesi gerektiğini ileri sürdükleri ve
belirtilen vakıaya ilişkin tutanaklar ile soruşturma evraklarını Derece
Mahkemelerine ibraz edilerek yerleşim yerlerini terör olaylarından kaynaklanan
güvenlik kaygısı nedeni ile terk ettikleri noktasındaki özel durumlarının
dikkate alınmasını talep ettikleri anlaşılmaktadır.
49. Anayasa’nın 148. maddesinin üçüncü fıkrası ve 6216 sayılı
Kanun'un 45. maddesinin (1) numaralı fıkrası ile 46. maddesinin (1) numaralı
fıkrasında yer alan hükümler gözetildiğinde bireysel başvuruda bulunacakların
başvuruya konu ettiği kamu gücü işlemi, eylemi ya da ihmali nedeniyle ya
kişisel olarak doğrudan etkilenmiş olması ya da başvurucu ile doğrudan mağdur
arasında şahsi ve özel bir bağın bulunması gerekir (Türk Pediatrik Onkoloji Grubu Derneği, B. No: 2012/95,
25/12/2012, § 21).
50. Aile bireylerinden birisi insan hakları ihlalinden dolayı
mağdur olduğunda başvurucunun maruz kaldığı sıkıntı, insan hakkı ihlalinin
mağduru olan kişinin akrabasında kaçınılmaz olarak meydana geldiği kabul edilen
duygusal çöküntüden daha farklı bir boyut ve karakter arz eden özel nedenlerin
varlığını gerektirir (Benzer yöndeki AİHM kararları için bkz. Çakıcı/Türkiye, B. No: 23657/94, 8/7/1999,
§ 98; İpek/Türkiye, B. No:
25760/94, 17/2/2004, § 181).
51. Başvurucunun, yakınının mağduriyeti nedeniyle etkilenmiş ve
kendi hayat akışına yön vermiş olduğunun kabul edilmesi için yaşanan olay
sonucunda duyulan üzüntünün ötesinde yakınının başına gelen hadise sebebiyle
başvurucuda oluşan algı, bu algının meydana gelmesinde temel teşkil eden özel
bağ ve algının yoğunluğu konusunda açıklamada ve kanıtlamada bulunulması
gerekmektedir (Sahibe Çelik ve Necla Çelik,
B. No: 2013/4899, 20/1/2015, § 48).
52. Anayasa Mahkemesinin muhtelif tarihli yazıları ile
başvuruculardan, başvuru formlarında ileri sürdükleri iddialarını ispat etmeye
yönelik mağdur oldukları beyan edilen ve öldürüldüğü, yaralandığı veya
kaçırıldığı iddia edilen kişiler ile aralarında şahsi ve özel bağ bulunduğuna
dair elverişli delilleri Mahkemeye sunmaları istenmiştir
53. Muhtelif tarihli cevap dilekçelerinde başvurucuların bir
kısmı, mağdur olduğu iddia edilen kişiler ile uzaktan kan hısmı
olduğunu belirtmenin dışında başkaca bir husus beyan etmemiş; bir kısmı ise
hısımlık derecelerini ve buna ilişkin nüfus kayıtlarını sunmanın ya da hısım
olduğunu belirtmenin dışında başkaca bir husus beyan etmemişlerdir.
54. Bu çerçevede başvurucuların aralarında kan ya da kayın
hısımlığı ilişkisi bulunduğu beyan edilen kişilerin öldürülmesi, yaralanması
veya kaçırılması iddiaları hakkında Anayasa Mahkemesi tarafından başvuruculara
yazılan müzekkerelere cevap olarak başvurucuların bu kişiler ile aralarındaki
hısımlık ilişkisine değinmekle yetindikleri, aralarındaki ilişkide şahsi ve
özel bağ bulunduğuna dair herhangi bir bilgi veya belge sunmadıkları gibi
herhangi bir beyanda da bulunmadıkları, hısımlarının başına geldiği iddia edilen
olay neticesinde başvurucularda oluşan algı, bu algının oluşmasına temel teşkil
eden özel nedenler ve algının yoğunluğu konusunda başvurucuların yeterince
açıklıkta beyanlarının bulunmadığı tespit edilmiştir. Bu tespit karşısında
başvurucuların taleplerinin 5233 sayılı Kanun kapsamında
değerlendirilebilmesinin yerleşim yerlerini terör eylemleri veya terörle
mücadele kapsamında yürütülen faaliyetler nedeniyle terk edip etmedikleri
noktasında nesnel ölçütten farklı bir karine veya ölçüt arayışına girilmesini
gerektirecek boyuta ulaşmadığı anlaşılmaktadır.
55. Açıklanan nedenlerle başvurucular tarafından ileri sürülen
iddiaların kanun yolu şikâyeti niteliğinde olduğu anlaşıldığından başvuruların
bu kısmının diğer kabul edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
kabul edilemez olduğuna karar verilmesi gerekir.
56. Başvurucular ayrıca idarenin can ve mal güvenliğini sağlama
yükümlülüğünü yerine getirmemesi nedeniyle mülkiyet haklarının ihlal edildiğini
iddia etmektedir.
57. Başvuru formları incelendiğinde başvurucuların Anayasa’nın
35. maddesinin ihlal edildiğini ileri sürdükleri bölümde, 5233 sayılı Kanun
kapsamında tanzim edilen belgelerde maddi zararlarının mevcut olduğu iddia
edilmiş; idari yargı makamlarının tazminat başvurusuna ilişkin söz konusu
düzenlemeleri dar ve aleyhe yorumlayarak Anayasa’nın 35. maddesinin ihlal
edildiğini ileri sürülmüştür.
58. Başvurucular tarafından mülkiyet hakkının ihlal edildiği
hususundaki iddialarının yargılamanın sonucuna dayandırıldığı, yargılama
sürecine ilişkin olarak yukarıda yapılan değerlendirmeler neticesinde
başvurucuların delillerini ve iddialarını sunma fırsatı bulamadığına ve
yargılamaya etkin olarak katılma imkânlarının elinden alındığına dair bir bulgu
da saptanmadığı anlaşılan somut yargılama faaliyetinin derece mahkemelerince
adil yargılanma hakkının gereklerine uygun şekilde yerine getirildiği tespit
edilmiş olduğundan mülkiyet haklarının ihlal edildiği yönündeki iddiaların
ayrıca değerlendirilmesine gerek görülmemiştir (Ülkü Özgür, B. No: 2013/2263, 26/6/2014, § 43).
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. Başvuruculardan Cemal Çiftçi ve Sadettin Çelik dışında diğer
başvurucuların adli yardım taleplerinin KABULÜNE,
B. 1. Eşitlik ilkesinin ihlal edildiğine ilişkin iddianın açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
2. Tarafsız mahkemede yargılanma hakkının ihlal edildiğine
ilişkin iddianın açıkça dayanaktan yoksun
olması nedeniyle KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
3. Çelişmeli yargılama ve silahların eşitliği ilkelerinin ihlal
edildiğine ilişkin iddianın açıkça
dayanaktan yoksun olması nedeniyle KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
4. Gerekçeli karar hakkının ihlal edildiğine ilişkin iddianın açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
5. Makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğine ilişkin
iddianın açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
6. Hakkaniyete uygun yargılanma hakkının ihlal edildiğine
ilişkin iddianın açıkça dayanaktan yoksun
olması nedeniyle KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
C. Başvuruculardan Cemal Çiftçi ve Sadettin Çelik tarafından
yapılan yargılama giderlerinin başvurucular üzerinde BIRAKILMASINA,
D. 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri
Kanunu’nun 339. maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca tahsil edilmesi
mağduriyetlerine neden olacağından adli yardım talebi kabul edilen
başvurucuların yargılama giderlerini ödemekten TAMAMEN MUAF TUTULMALARINA,
17/2/2016tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
|
Sıra
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2013/4566
|
2013/4567
|
2013/4571
|
2013/4572
|
2013/4573
|
2013/4576
|
2013/4577
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No
|
Ahmet
Çiftçi
|
Heybet
Çiftçi
|
Niyazi Çiftçi
|
Rıza
Çiftçi
|
Yasin
Barlık
|
Mehmet Barlık
|
Şükrü
Çiftçi
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya Kayıt
Numarası
|
5/9/2007
13.748
|
5/9/2007
13.500
|
5/9/2007
13.753
|
5/9/2007
13.745
|
5/9/2007
13.752
|
5/9/2007
13.749
|
10/9/2007
13.762
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
28/1/2011
2011/1-912
|
28/1/2011
2011/1-892
|
28/1/2011
2011/1-916
|
28/1/2011
2011/1-899
|
28/1/2011
2011/1-915
|
28/1/2011
2011/1-902
|
28/1/2011
2011/1-905
|
E
|
Dava
Tarihi
|
28/4/2011
|
28/4/2011
|
30/4/2011
|
28/4/2011
|
26/5/2011
|
14/4/2011
|
26/5/2011
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
H
|
Karar Düzeltme Yolu Karar Tarihi
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
|
Sıra
|
8
|
9
|
10
|
11
|
12
|
13
|
14
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2013/4582
|
2013/4584
|
2013/4585
|
2013/4590
|
2013/4592
|
2013/4604
|
2013/4606
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No
|
Ercan
Çiftçi
|
Nevzat
Çiftçi
|
Sabri
Çiftçi
|
Hamdullah
Çiftçi
|
Cuma
Çiftçi
|
Abdullah
Çiftçi
|
Hamdullah
Çiftçi
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya Kayıt
Numarası
|
6/9/2007
13.485
|
13/9/2007
13.493
|
10/9/2007
13.766
|
6/9/2007
13.489
|
5/9/2007
13.501
|
6/9/2007
13.488
|
5/9/2007
13.751
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
28/1/2011
2011/1-928
|
28/1/2011
2011/1-896
|
28/1/2011
2011/1-907
|
28/1/2011
2011/1-931
|
28/1/2011
2011/1-893
|
28/1/2011
2011/1-930
|
28/1/2011
2011/1-914
|
E
|
Dava
Tarihi
|
28/4/2011
|
28/4/2011
|
28/4/2011
|
14/4/2011
|
14/4/2011
|
28/4/2011
|
28/4/2011
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
15/2/2012
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
H
|
Karar Düzeltme Yolu Karar Tarihi
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
|
Sıra
|
15
|
16
|
17
|
18
|
19
|
20
|
21
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2013/4610
|
2013/4611
|
2013/4613
|
2013/4615
|
2013/4616
|
2013/4625
|
2013/4628
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No
|
Cengiz
Çiftçi
|
Gülamir Çiftçi
|
Salih
Çİftçi
|
Mesut
Barlık
|
Turan
Çiftçi
|
Yaşar
Çiftçi
|
Cemal
Çiftçi
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya Kayıt
Numarası
|
5/9/2007
13.754
|
6/9/2007
13.487
|
10/9/2007
13.761
|
5/9/2007
13.750
|
5/9/2007
13.502
|
5/9/2007
13.744
|
10/9/2007
13.767
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
28/1/2011
2011/1-917
|
28/1/2011
2011/1-929
|
28/1/2011
2011/1-922
|
28/1/2011
2011/1-913
|
28/1/2011
2011/1-894
|
28/1/2011
2011/1-936
|
28/1/2011
2011/1-924
|
E
|
Dava
Tarihi
|
26/5/2011
|
14/4/2011
|
14/4/2011
|
14/4/2011
|
26/5/2011
|
14/4/2011
|
26/5/2011
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
15/2/2012
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
H
|
Karar Düzeltme Yolu Karar Tarihi
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
|
Sıra
|
22
|
23
|
24
|
25
|
26
|
27
|
28
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2013/4633
|
2013/4640
|
2013/4657
|
2013/4658
|
2013/4660
|
2013/4661
|
2013/7551
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No
|
Namık
Çiftçi
|
Şahin
Çiftçi
|
Mirze Sosyal
|
Niyazi
Çiftçi
|
Ferzende Çiftçi
|
İbrahim
Çiftçi
|
Sadettin Çelik
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya Kayıt
Numarası
|
5/9/2007
13.755
|
5/9/2007
13.746
|
5/9/2007
13.495
|
6/9/2007
13.492
|
6/9/2007
13.491
|
5/9/2007
13.498
|
6/9/2007
13.438
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
28/1/2011
2011/1-918
|
28/1/2011
2011/1-900
|
28/1/2011
2011/1-938
|
28/1/2011
2011/1-934
|
28/1/2011
2011/1-933
|
28/1/2011
2011/1-941
|
6/1/2011
2011/1-41
|
E
|
Dava
Tarihi
|
28/4/2011
|
14/4/2011
|
26/5/2011
|
28/4/2011
|
14/4/2011
|
28/4/2011
|
22/2/2011
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
15/2/2012
|
25/11/2011
|
5/4/2012
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
23/11/2011
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
6/3/2013
|
H
|
Karar Düzeltme Yolu Karar Tarihi
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
-
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
3 ay
|
5 yıl
6 ay
|
|
Sıra
|
29
|
30
|
31
|
32
|
33
|
|
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2013/9192
|
2014/269
|
2014/270
|
2014/3436
|
2014/7394
|
|
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No
|
Recep
Yıldırım
|
Fikret
Çiftçi
|
Naif
Çiftçi
|
Yahya
Çiftçi
|
Fahri
Tunç
|
|
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya Kayıt Numarası
|
13/9/2007
13.851
|
5/9/2007
13.494
|
15/12/2007
14.484
|
5/9/2007
13.756
|
6/9/2007
13.105
|
|
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
6/7/2011
2011/1-1489
|
28/1/2011
2011/1-937
|
28/1/2011
2011/1-925
|
28/1/2011
2011/1-903
|
21/1/2011
2011/1-534
|
|
|
E
|
Dava
Tarihi
|
12/9/2011
|
16/5/2011
|
14/4/2011
|
26/5/2011
|
28/4/2011
|
|
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
22/2/2012
|
15/2/2012
|
15/2/2012
|
25/11/2011
|
25/11/2011
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
25/12/2012
|
13/11/2013
|
31/1/2013
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme Yolu Karar Tarihi
|
19/9/2013
|
18/9/2013
|
18/9/2013
|
-
|
12/11/2013
|
|
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
6 yıl
|
6 yıl
|
5 yıl
9 ay
|
6 yıl
2 ay
|
6 yıl
2 ay
|
|
|