TÜRKİYE CUMHURİYETİ
|
ANAYASA MAHKEMESİ
|
|
|
İKİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
MEHMET KERİM SARISAKAL BAŞVURUSU
|
(Başvuru Numarası: 2015/14210)
|
|
Karar Tarihi: 3/7/2018
|
|
İKİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
Başkan
|
:
|
Engin
YILDIRIM
|
Üyeler
|
:
|
Osman Alifeyyaz PAKSÜT
|
|
|
Recep
KÖMÜRCÜ
|
|
|
M. Emin KUZ
|
|
|
Rıdvan GÜLEÇ
|
Raportör
|
:
|
Volkan
ÇAKMAK
|
Başvurucu
|
:
|
Mehmet Kerim
SARISAKAL
|
Vekili
|
:
|
Av. Cavit
ÇALIŞ
|
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, subaylık sınavı mülakatında idarenin ayrımcı tutumla
uygulama yapması nedeniyle eşitlik ilkesinin ve işleme karşı açılan davada
hukuka aykırı karar verilmesi nedeniyle adil yargılanma hakkının ihlal edildiği
iddialarına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 24/8/2015 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön
incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.
4. Komisyonca başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm
tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
5. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle olaylar
özetle şöyledir:
6. Başvurucu Türk Silahlı Kuvvetleri bünyesinde astsubay
üstçavuş olarak görev yapmaktadır.
7. 2014 yılı içinde yapılan ve başarı puanı sırasına göre ilk
altmış kişinin terfi edeceği subaylığa geçiş sınavlarına katılan başvurucu,
yazılı sınavda 86 puan alarak başarılı olmuştur. Mülakat sınavından 82 puan
alan başvurucu; sicil notu ortalaması, mükafat notu gibi başkaca bileşenlerin
de dâhil olduğu başarı puanı sıralamasında 71'inci olarak 60 kişilik
kontenjanın dışında kalmıştır.
8. Başvurucu, mülakat sınavında başarısız sayılarak subaylığa
geçirilmemesine ilişkin işleme karşı Askeri Yüksek İdare Mahkemesi (AYİM)
nezdinde iptal davası açmıştır. Başvurucu; mülakat sınavında belli bir cemaate
mensup olanlara yüksek not verildiğini, mülakat komisyonunun değiştirildiğini,
mülakat sınavının usulsüz olduğunu ve hukuka uygun değerlendirme yapılmadığını
ileri sürmüştür.
9. AYİM Üçüncü Dairesi (Mahkeme) 26/6/2015 tarihli kararıyla
davayı reddetmiştir. Ret gerekçesinde öncelikle kontenjana dâhil olan kişilere
yönelik iddialarının karşılanması amacıyla başvurucunun ve diğer bazı adayların
notları ayrıntıları ile karşılaştırılmış ve bazı adayların sicil not
ortalamasının tam veya tama yakın olduğu, yazılı sonuçlarının ise başvurucunun
sonucuna yakın olduğu tespit edilmiştir. Gerekçede, mülakat komisyonunun asıl
ve yedek üyelerinin sınavdan önce ilan edildiği ve şahsi/ailevi nedenlerle asıl
üyelerin katılamadığı hâllerde yedek üyelerin sınava dâhil olduğu hususlarının
idare ile yapılan yazışmalar sonucu ortaya konulduğu belirtilerek başvurucu
vekilinin talebi üzerine idareden temin edilen belgelerin incelendiği, başvurucunun
değerlendirme formlarına yönelik kriminal inceleme
talebinin ise yasa dışı oluşum içinde bulunan personele yüksek not takdir
edildiği yönündeki savın soyut iddiadan öteye geçmemesi nedeniyle dikkate
alınmadığı ifade edilmiştir. Gerekçede ayrıca geçiş sınavının mülakat
aşamasında takdir yetkisinin keyfî, taraflı, kişisel ve duygusal değerlendirme
yapılarak kullanıldığına dair somut bilgi, belge ve kanıt bulunmadığı
vurgulanarak, sonuç itibarıyla astsubaylıktan subaylığa geçiş sınavının tüm
adaylar açısından aynı koşullarda ve mevzuata uygun bir biçimde icra edildiği
kanaatine varıldığı, yazılı sınavda ve mülakatta baraj puanının üzerinde puan
alan ve seçme sınavını başarmış sayılan başvurucunun birçok bileşenin olduğu
puan sıralamasında kontenjanın dışında kalması nedeniyle subaylığa
geçirilmemesine ilişkin işlemde hukuka aykırılık bulunmadığı ifade edilmiştir.
10. Başvurucu, ret hükmünü 27/7/2015 tarihinde tebellüğ
etmesinin ardından 24/8/2015 tarihinde bireysel başvuruda bulunmuştur.
IV. İLGİLİ HUKUK
11. 27/7/1967 tarihli ve 926 sayılı Türk Silâhlı
Kuvvetleri Personel Kanunu'nun 109. maddesinin birinci fıkrasının ilgili kısmı
şöyledir:
"Türk Silâhlı Kuvvetlerinin
ihtiyacı göz önüne alınarak her sene tespit edilecek kontenjan nispetinde
emsali arasında temayüz etmiş en az dört yıl süreli fakülte veya yüksek
okulları bitiren astsubaylar; bağlı olduğu kuvvet komutanlığının, Jandarma
Genel Komutanlığının veya Sahil Güvenlik Komutanlığının teklifi üzerine kendi
sınıflarında veya askerî hâkim sınıfı hariç olmak üzere öğrenimlerinin
ilgilendirdiği ihtiyaç duyulan sınıflarda... teğmen nasbedilirler"
12. 926 sayılı Kanun'un 111. maddesinin ilgili kısmı şöyledir:
"...emsalleri arasında temayüz etmiş
astsubayların subaylığa nasbedilmelerinde aranacak
nitelikler ile seçme sınavlarının yapılma usul, esas ve şartları Subay Sicil
Yönetmeliğinde gösterilir. "
13. 27/12/1998 tarihli ve 23566 sayılı Resmî Gazete'de
yayımlanan Subay Sicil Yönetmeliği'nin 110. maddesi şöyledir:
"Subay olacak astsubaylar, yazılı ve
mülâkat olmak üzere iki aşamalı seçme sınavınatâbi
tutulurlar. Yazılısınav, meslekbilgisi
ve genelkültürkonularınıkapsar. Yazılısınavsorularının
% 80'i meslek bilgisi konularından, % 20'sidegenel
kültür konularından oluşur. Meslek bilgisi sorularının % 60'ı
Türk Silâhlı Kuvvetleriİç
Hizmet Kanunu ve Yönetmeliği, Askerî Ceza Kanunu ve Silâhlı
Kuvvetler ile ilgili diğer mevzuattan; % 40'ı da geçirilecekleri subay
sınıfının özelliklerine göre tespit edilecek konulardan seçilir. Fakülteveya yüksek okul mezunlarından, öğrenimleri ile
ilgili sınıflarda subay olmak için müracaat edenlerin meslekbilgisi
sorularının % 40'ı, görmüş olduğu öğrenimle ilgili
konulardan belirlenir.
Genel kültür soruları; Türkçe, İnkılâp Tarihi,
Atatürkçülük ve Türkiye Cumhuriyeti Anayasası ile güncel konulardan hazırlanır.
Mülâkatta ise; genel görünüş, anlatım, konuşma
düzgünlüğü, kendine güven gibi hususlar değerlendirilir."
14. Subay Sicil Yönetmeliği'nin 111. maddesinin ikinci fıkrası
şöyledir:
"Yazılı sınavda; sınav kapsamındaki her
alandan (geçirileceği sınıf bilgisi, askeri kültür ve genel kültür) asgari %50
puan almak kaydıyla, 100 puan üzerinden en az 70 puan alanlar, başarılı
sayılarak mülâkata tâbi tutulurlar. Mülâkatta da 100 puan üzerinden 70 ve daha
yukarı puan alanlar, seçme sınavını başarmış sayılırlar. Yazılı sınav ve
mülâkatta alınan notların ortalamasına, sicil notu ortalaması ile mükâfat ve
ceza puanları ilâve edilerek seçme sınavı sıralama notları tespit edilir.
Mükâfat puanı, bu Yönetmeliğin ekinde yer alan EK-9’daki Mükâfat Puanları
Çizelgesine göre bulunur. Ceza puanı, 6413 sayılı Türk Silahlı Kuvvetleri
Disiplin Kanununun (2) sayılı çizelgesine göre bulunan toplam puanın 0,118
katsayısı ile çarpılması sonucu elde edilen puandır. Ceza puanının
hesaplanmasında, 6413 sayılı Kanunun (2) sayılı çizelgesinde yer almayan ve
taksirli suçlar hariç olmak üzere mahkeme kararı ile verilen para cezaları için
4 puan, diğer hapis cezaları için 4,5 puan esas alınır. Bu puanlar da 0,118
katsayısı ile tahvil edilir. Mahkeme kararı ile verilen cezalar ertelenmiş,
hapis cezası seçenek yaptırımlarına çevrilmiş, adli sicilden çıkarılmış ya da
verilen mahkûmiyet hükmünün açıklanması geri bırakılmış olsa dahi ceza puanı
hesaplanır. Mükâfat puanları (+), ceza puanları (-) değerdedir. Bulunan seçme
sınavı sıralama notlarından, notu en yüksek olandan başlamak üzere belirlenen
kontenjana göre subay olacaklar saptanır."
V. İNCELEME VE GEREKÇE
15. Mahkemenin 3/7/2018 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Eşitlik İlkesinin
İhlal Edildiğine İlişkin İddia
1. Başvurucunun İddiaları
16. Başvurucu; mülakat sınavında belli bir cemaate, sınıf ve
zümreye mensup olan astsubaylara yüksek not takdir edildiğini, kendisi gibi
yazılı sınavda yüksek not alan adayların bu şekilde ayrımcı muameleye tabi
tutulduğunu belirterek Anayasa'nın 10. maddesinde güvence altına alınan eşitlik
ilkesinin ihlal edildiğini ileri sürmektedir.
2. Değerlendirme
17. Anayasa'nın 10. maddesinde düzenlenen eşitlik ilkesi ve
Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin (Sözleşme) 14. maddesinde düzenlenen
ayrımcılık yasağının ihlal edildiğine yönelik iddiaların soyut olarak
değerlendirilmesi mümkün olmayıp mutlaka Anayasa ve Sözleşme kapsamında yer
alan diğer temel hak ve özgürlüklerle bağlantılı olarak ele alınması gerekir (Onurhan Solmaz, B. No: 2012/1049, 26/3/2013, §
33).
18. Somut olayda eşitlik ilkesinin ihlal edildiği ileri
sürülmekte ise de söz konusu ihlal iddiasının hangi temel hak ve özgürlüğe
yönelik olarak gerçekleştiği belirtilmemiştir. Başvuru konusu iddiaların
Anayasa ve Sözleşme kapsamındaki hak ve hürriyetlerden biri ile bağlantısı da
bulunmamaktadır.
19. Açıklanan gerekçelerle başvurunun bu kısmının, diğer kabul
edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin konu bakımından yetkisizlik nedeniyle kabul edilemez
olduğuna karar verilmesi gerekir.
B. Diğer İhlal İddiaları
1. Başvurucunun İddiaları
20. Başvurucu; mülakat sınavının usulsüz bir biçimde
yapıldığını, belli bir cemaate mensup olanların açıkça kayırıldığını, mevzuata
uygun puan değerlendirmesi yapılmadığını, bu usulsüzlüklerin subaylığa
geçirilen adayların yarısının daha sonra FETÖ/PDY mensubu olması nedeniyle
açığa alınması ile ortaya çıktığını, uyuşmazlığa ilişkin mevzuat hükümlerinin
açıkça yanlış yorumlandığını, hukuka aykırı ve keyfî karar verildiğini ileri
sürmektedir.
2. Değerlendirme
21. Anayasa Mahkemesi, olayların başvurucu tarafından yapılan
hukuki nitelendirmesi ile bağlı olmayıp olay ve olguların hukuki tavsifini
kendisi takdir eder (Tahir Canan,
B. No: 2012/969, 18/9/2013, § 16). Şikâyetlerin özü uyuşmazlık konusu işlemin
hukuka aykırı olduğu ve Mahkeme tarafından hukuka aykırı karar verildiği
iddialarına yönelik olduğundan şikâyetin yargılamanın sonucu itibarıyla adil
olmadığı iddiası kapsamında değerlendirilmesi uygun görülmüştür.
22. Anayasa’nın 148. maddesinin dördüncü fıkrasında, kanun
yolunda gözetilmesi gereken hususlara ilişkin şikâyetlerin bireysel başvuruda
incelenemeyeceği belirtilmiştir. Bu kapsamda ilke olarak mahkemeler önünde dava
konusu yapılmış maddi olay ve olguların kanıtlanması, delillerin
değerlendirilmesi, hukuk kurallarının yorumlanması ve uygulanması ileuyuşmazlıkla ilgili varılan sonucun adil olup olmaması
bireysel başvurukonusu olamaz. Ancak bireysel başvuru
kapsamındaki hak ve özgürlüklere müdahale teşkil eden, bariz takdir hatası veya
açık bir keyfîlik içeren tespit ve sonuçlar bu
kapsamda değildir (Ahmet Sağlam,
B. No: 2013/3351, 18/9/2013, § 42).
23. Somut olayda iddia, savunma ve tüm dosya kapsamı incelenerek
ilgili kısımları yukarıda belirtilen (bkz. § 9) gerekçe ile 26/6/2015 tarihinde
hüküm kurulmuştur.
24. Başvurucu tarafından ileri sürülen iddialar, delillerin
değerlendirilmesi ve hukuk kurallarının yorumlanmasına ilişkin olup kararda
bariz takdir hatası veya açık bir keyfîlik oluşturan
bir durumun da bulunmadığı dikkate alındığında ihlal iddialarının kanun yolu
şikâyeti niteliğinde olduğu anlaşılmaktadır.
25. Açıklanan gerekçelerle başvurunun bu kısmının diğer kabul
edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle kabul edilemez
olduğuna karar verilmesi gerekir..
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. 1. Eşitlik ilkesinin ihlal edildiğine ilişkin iddianın konu bakımından yetkisizlik nedeniyle
KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
2. Diğer ihlal iddialarının açıkça
dayanaktan yoksun olması nedeniyle KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
B. Yargılama giderlerinin başvurucu üzerinde BIRAKILMASINA
3/7/2018 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.