TÜRKİYE CUMHURİYETİ
|
ANAYASA MAHKEMESİ
|
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
HANDAN YILMAZ VE DİĞERLERİ BAŞVURUSU
|
(Başvuru Numarası: 2014/13495)
|
|
Karar Tarihi: 11/5/2017
|
|
BİRİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
Başkan
|
:
|
Burhan ÜSTÜN
|
Üyeler
|
:
|
Hicabi DURSUN
|
|
|
Kadir ÖZKAYA
|
|
|
Rıdvan GÜLEÇ
|
|
|
Yusuf Şevki
HAKYEMEZ
|
Raportör Yrd.
|
:
|
Ceren Sedef
EREN
|
Başvurucular
|
:
|
1. Handan
YILMAZ
|
|
|
2. Harbiye
GÖKALP
|
|
|
3. Mehmet
GÖKALP
|
|
|
4. Hayrettin
YILMAZ
|
|
|
5. Meliha
ESEN
|
|
|
6. Necat
GÖKALP
|
|
|
7. Nezahet
GÖKALP
|
|
|
8. Gürgin YILMAZ
|
|
|
9. Adil
GÖKALP
|
|
|
10. Hamdiye GÖKALP
|
|
|
11. Handan
TACAR
|
|
|
12. Mehmet
Hatip YILMAZ
|
|
|
13. Nihat
GÖKALP
|
|
|
14. Ömer
GÖKALP
|
|
|
15. Özlem
TEMEL
|
|
|
16. Sertip YILMAZ
|
|
|
17. Seyithan
GÖKALP
|
|
|
18. Sinan
YILMAZ
|
|
|
19. Şirvan
KARACADAĞ
|
|
|
20. Vildan
GÖKALP
|
|
|
21. Yüksel
SUBATAN
|
|
|
22. Zehra
AKKOYUN
|
|
|
23.
Abdulkadir GÖKALP
|
|
|
24. Adnan
GÖKALP
|
|
|
25. Bessi GÖKALP
|
|
|
26. Birgül
KAYA
|
|
|
27. Burhan
GÖKALP
|
|
|
28. Deniz
GÖKALP
|
|
|
29. Eylem
GÖKALP
|
|
|
30. Gökben
GÖKALP
|
|
|
31. Gökhan
GÖKALP
|
|
|
32. Gürkan
GÖKALP
|
|
|
33. Haluk
GÖKALP
|
|
|
34. Aytan
DEMİR
|
|
|
35. Bessi GÖKALP
|
|
|
36. Canan
YILMAZ
|
|
|
37. Cemile
TUTAR
|
|
|
38. Fidan
PİRİNÇÇİOĞLU
|
|
|
39. Hatice
ŞENBAYRAM
|
|
|
40. Havla
ÖNEN
|
|
|
41. Hürriyet
GETİREN
|
|
|
42. Hüsniye
BAŞAKÇİ
|
|
|
43. Mehmet
BAŞAKÇİ
|
|
|
44. Methiye
ÖZÇELİK
|
|
|
45. Mülkiye
TACAR
|
|
|
46. Müzeyyen
ÇAMÇİ
|
|
|
47. Nebahat
GÖKALP
|
|
|
48. Nezihe
ÇOKSÜER
|
|
|
49. Perihan
KIRMIZI
|
|
|
50. Remziye
Gül GÖKALP
|
|
|
51. Saadet
ÇAMÇİ
|
|
|
52. Sara
URAT
|
|
|
53. Süer
ÇETİK
|
|
|
54. Şeyhmus YILMAZ
|
|
|
55. Turan
GÖKALP
|
|
|
56. YükselGÖKALP ÇOKSÜER
|
|
|
57. Zehra
DİZDAROĞLU
|
|
|
58. Zübeyir
ÇOKSÜER
|
|
|
59. Hasan
GÖKALP
|
|
|
60. Turan
GÖKALP
|
Vekili
|
:
|
Av. Ali
AYDEMİR
|
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiği
iddiasına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvuru 19/8/2014 tarihinde yapılmıştır.
3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön
incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.
4. Komisyonca başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm
tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
5. Bölüm Başkanı tarafından başvurunun kabul edilebilirlik ve
esas incelemesinin birlikte yapılmasına karar verilmiştir.
6. Başvuru belgelerinin bir örneği bilgi için Adalet Bakanlığına
gönderilmiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
7. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle ilgili
olaylar özetle şöyledir:
8. Bir kısım başvurucular murisi Ömer Gökalp ile bir kısım
başvurucular murisi Hasan Gökalp'in Derik Kadastro Mahkemesinde açtıkları
kadastro tespitine itiraz davası, Yargıtayca merci
tayini yoluyla Kızıltepe Kadastro Mahkemesine gönderilmiş, burada 1972/1
esasını alan davada yerel Mahkemece görevsizlik kararı verilmişse de anılan
kararın temyizi üzerine karar bozularak dosya tekrar Kızıltepe Kadastro
Mahkemesine gönderilmiş ve anılan Mahkemenin kapatılmasıyla Mardin Kadastro
Mahkemesine devredilen dava yerel Mahkeme aşamasında derdest durumdadır.
IV. İNCELEME VE GEREKÇE
9. Mahkemenin 11/5/2017 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
10. Başvurucular, makul sürede yargılanma ve mülkiyet haklarının
ihlal edildiğini ileri sürmüşlerdir.
A. Kabul Edilebilirlik
Yönünden
1. Başvurucular Adil
Gökalp, Bessi Gökalp, Harbiye Gökalp ve Yüksel Gökalp
Çoksüer Yönünden
11. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nün
(İçtüzük) 80. maddesinin (1) numaralı fıkrasının (ç) bendine göre başvurunun
incelenmesinin sürdürülmesini haklı kılan bir sebebin olmadığı kanaatine
varılması hâlinde başvurunun düşmesine karar verilebilir. Bununla birlikte İçtüzük'ün 80. maddesinin (2) numaralı fıkrası gereği
Anayasa'nın uygulanması ve yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve
sınırlarının belirlenmesi ya da insan haklarına saygının gerekli kıldığı
hâllerde başvurunun incelenmesine devam edilebileceği öngörülmüştür.
12. Başvuru tarihinden sonra ölen başvurucuların mirasçılarının
makul bir süre içinde başvuruyu devam ettirme yönünde iradeleriniAnayasa
Mahkemesine bildirmemeleri hâlinde anılan İçtüzük hükümleri uyarınca başvurunun
incelenmesinin sürdürülmesini haklı kılan bir sebebin olmadığı kanaatine
varılabilir (Abdurrahman Miişoğlu
ve diğerleri, B. No: 2014/7674, ../../2017, §§18-21). Somut olayda
başvuruculardan Adil Gökalp, Bessi Gökalp (25
numaralı), Harbiye Gökalp ve Yüksel Gökalp Çoksüer
başvuru tarihinden sonra sırasıyla 31/1/2016, 9/4/2016, 1/2/2016 ve
26/2/2016tarihlerinde ölmüş ancak mirasçıları makul bir süre içinde başvuruya
devam etme yönünde iradelerini bildirmemişlerdir. Anılan başvurucular yönünden
başvurunun incelenmesine devam etmeyi gerekli kılan ve İçtüzük'ün
80. maddesinin (2) numaralı fıkrasında öngörülen nedenlerden biri de
bulunmamaktadır.
13. Açıklanan nedenlerle başvuruculardan Adil Gökalp, Bessi Gökalp (25 numaralı), Harbiye Gökalp ve Yüksel Gökalp
Çoksüer yönünden başvurunun düşmesine karar verilmesi gerekir.
2. Başvurucu Nezihe Çoksüer
Yönünden
14. 30/3/2011 tarihli 6216 sayılı Kanun’un 47. maddesinin (6) ve
İçtüzük'ün 66. maddesinin (3) numaralı fıkralarında,
başvuru evrakında herhangi bir eksiklik bulunması hâlinde bu eksikliğin
giderilmesi için başvurucu veya varsa vekiline onbeş
günü geçmemek üzere bir süre verileceği ve geçerli bir mazeret olmaksızın bu
sürede eksikliğin tamamlanmaması hâlinde başvurunun reddine karar verileceği
öngörülmüştür. Ayrıca İçtüzük'ün 66. maddesinin (2)
numaralı fıkrasında da eksikliklerin tamamlattırılmasına dair yazıda
başvurucuya, verilen kesin sürede eksiklikleri geçerli bir mazereti olmaksızın
tamamlamadığı takdirde başvurusunun reddine karar verileceğinin bildirileceği
ifade edilmiştir (Mehmet Encu
ve diğerleri, B. No: 2014/11864, 24/2/2016, §§ 26-30).
15. Somut olayda bireysel başvuru formunda başvurucu Nezihe Çoksüer'in vekili olarak gösterilmiş Av. Ali Aydemir'e,
anılan başvurucu tarafından vekil olarak atandığını gösterir vekâletname
suretinin veya onaylı fotokopisinin en geç on beş gün içinde Mahkemeye
sunulması gerektiğine dair eksiklik bildiriminin tebliğ edildiği fakat
belirlenen eksikliğin süresi içinde usulüne uygun olarak tamamlanmadığı
anlaşılmıştır.
16. Eksiklik bildiriminin süresinde tamamlanmaması hâlinde bu
durum, başvurunun usulüne uygun yapılıp yapılmadığı yönünden bireysel
başvurunun her aşamasında resen gözetilmesi gereken bir husustur. Bu bağlamda
eksikliklerin gideriminin süresinde yapılması
başvurunun esastan incelenebilmesi için ön koşuldur.
17. Açıklanan nedenlerle başvurucu vekilinin, eksiklik
bildiriminin tebliğ edildiği tarihten itibaren on beş günlük kesin sürede geçerli
bir mazeret olmaksızın başvurunun incelenmesi için gerekli ve temel nitelikteki
eksik belgeleri sunmadığı anlaşıldığından başvurucu Nezihe Çoksüer
yönünden başvurunun reddine karar
verilmesi gerekir.
3. Başvurucular Necat Gökalp, Zehra Akkoyun,
Cemile Tutar, Hatice Şenbayram, Hürriyet Getiren,
Hüsniye Başakçi, Mehmet Başakçi,
Müzeyyen Çamçi, Saadet Çamçi,
Sara Urat, Turan Gökalp ve Zehra Dizdaroğlu Yönünden
18. 6216 sayılı Kanun’un 47. maddesinin (3),48. maddesinin (1)
ve (2) numaralı fıkraları uyarınca bireysel başvuruda,kamu
gücünün neden olduğu iddia edilen ihlale dair olayların tarih sırasına göre
özeti yapılmalı, bireysel başvuru kapsamındaki hakların ne şekilde ihlal
edildiği ve buna ilişkin gerekçeler ve deliller açıklanmalıdır (Veli Özdemir, B. No: 2013/276, 9/1/2014,
§§ 19, 20).
19. Somut olaydasöz konusu
başvurucular bireysel başvuru formlarında şikâyet konusu davanın tarafı olan
Ömer Gökalp mirasçıları olduklarını ve mirasçı sıfatıyla davaya devam
ettiklerini ileri sürmüşlerse de başvuruya dayanak olarak sunulan belgelerden
anılan başvurucuların Ömer Gökalp mirasçıları olup olmadıkları bilgisine
ulaşılamadığı ayrıca başvurucuların şikâyet konusu davaya taraf olup
olmadıklarının da teyit edilemediği anlaşıldığından başvurucular tarafından
ileri sürülen iddiaların kanıtlanamadığı sonucuna ulaşılmıştır.
20. Açıklanan nedenlerle başvurunun, başvurucular Necat Gökalp,
Zehra Akkoyun, Cemile Tutar, Hatice Şenbayram,
Hürriyet Getiren, Hüsniye Başakçi, Mehmet Başakçi, Müzeyyen Çamçi, Saadet Çamçi, Sara Urat, Turan Gökalp
(55 numaralı) ve Zehra Dizdaroğlu yönünden diğer kabul edilebilirlik koşulları
bakımından incelenmeksizin açıkça dayanaktan
yoksun olması nedeniyle kabul edilemez olduğuna karar verilmesi
gerekir.
4. Diğer Başvurucular Yönünden
21. Diğer başvurucular yönünden açıkça dayanaktan yoksun
olmadığı ve kabul edilemezliğine karar verilmesini gerektirecek başka bir neden
de bulunmadığı anlaşılan makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğine
ilişkin iddianın kabul edilebilir olduğuna karar verilmesi gerekir.
B. Esas Yönünden
22. Medeni hak ve yükümlülüklerle ilgili uyuşmazlıklara ilişkin
yargılamanın süresi tespit edilirken sürenin başlangıç tarihi olarak davanın
ikame edildiği tarih; sürenin sona erdiği tarih olarak -çoğu zaman icra aşamasını
da kapsayacak şekilde- yargılamanın sona erdiği, yargılaması devam eden davalar
yönünden ise Anayasa Mahkemesinin makul sürede yargılanma hakkının ihlal
edildiğine ilişkin şikâyetle ilgili kararını verdiği tarih esas alınır (Güher Ergun ve diğerleri, B. No: 2012/13,
2/7/2013, §§ 50, 52). Somut olayda, bireysel başvuru formunda şikâyet konusu
davanın açılış tarihinin belirtilmediği ve başvuruya dayanak olarak sunulan
belgelerden de söz konusu davanın açılış tarihi bilgisine ulaşılamadığı
anlaşılmıştır. Dolayısıyla somut olayda yargılama süresinin tespitinde sürenin
başlangıç tarihi olarak şikâyet konusu davanın Derik Kadastro Mahkemesinde
açıldıktan sonra Yargıtayca merci tayini yoluyla
Kızıltepe Kadastro Mahkemesine gönderildiği tarih olan 1972 yılının esas
alınması gerektiği kabul edilmelidir.
23. Başvuruya konu dava, başvurucuların murislerinden intikalle
takip etmekte oldukları bir uyuşmazlık olup bu yönüyle makul süre
değerlendirmesi bakımından dikkate alınacak sürenin başlangıç anı, mirasçının
yargılamaya katıldığı an değil somut olayda muris açısından değerlendirmeye
esas alınan sürenin başlangıç anıdır (Gülseren
Gürdal ve diğerleri, B. No: 2013/1115, 5/12/2013, § 51).
24. Medeni hak ve yükümlülüklerle ilgili uyuşmazlıklara ilişkin
yargılama süresinin makul olup olmadığı değerlendirilirken yargılamanın
karmaşıklığı ve kaç dereceli olduğu, tarafların ve ilgili makamların yargılama
sürecindeki tutumu ve başvurucunun yargılamanın süratle sonuçlandırılmasındaki
menfaatinin niteliği gibi hususlar dikkate alınır (Güher Ergun ve diğerleri, §§ 41-45).
25. Anılan ilkeler ve Anayasa Mahkemesinin benzer başvurularda
verdiği kararlar dikkate alındığında somut olayda yaklaşık 45 yıllık yargılama
süresinin makul olmadığı sonucuna varmak gerekir.
26. Açıklanan gerekçelerle Anayasa’nın 36. maddesinde güvence
altına alınan makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğine karar verilmesi
gerekir.
27. Başvurucular, uzun süren yargılama nedeniyle taşınmazlarını kullanamadıklarınıbelirterek Anayasa’nın 35. maddesinde
tanımlanan mülkiyet haklarının da ihlal edildiğini iddia etmişlerse de
başvurucuların makul sürede yargılanma haklarının ihlal edildiği yönünde
yukarıda yer verilen tespitler ışığında, mülkiyet haklarının ihlal edildiği
yönündeki iddialarının ayrıca değerlendirilmesine gerek görülmemiştir.
C. 6216 Sayılı Kanun'un
50. Maddesi Yönünden
28. 6216 sayılı Kanun’un 50. maddesinin (1) numaralı fıkrası
şöyledir:
“Esas inceleme sonunda, başvurucunun hakkının
ihlal edildiğine ya da edilmediğine karar verilir. İhlal kararı verilmesi
hâlinde ihlalin ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için yapılması gerekenlere
hükmedilir…”
29. Başvurucular, manevi tazminat talebinde bulunmuşlardır.
30. Somut olayda makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiği
sonucuna varılmıştır.
31. İhlal tespitiyle giderilemeyecek olan manevi zararları
karşılığında başvuruculara, başvurucular murislerinin mirasçı sayısı ile söz
konusu davaya taraf olan murisin doğrudan mirasçısı ya da mirasçısının
mirasçısı olma durumları da dikkate alındığında karara ekli tabloda gösterilen
miktarlarda manevi tazminat ödenmesine karar verilmesi gerekir.
32. Dosyadaki belgelerden tespit edilen 206,10 TL harç ve 1.800
TL vekâlet ücretinden oluşan toplam 2.006,10 TL yargılama giderinin lehine
manevi tazminata hükmedilen başvuruculara müştereken ödenmesine karar verilmesi
gerekir.
V. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. 1. Başvurucular Adil Gökalp, Bessi
Gökalp (25 numaralı), Harbiye Gökalp ve Yüksel Gökalp Çoksüer
yönünden başvurunun DÜŞMESİNE,
2. Başvurucu Nezihe Çoksüer yönünden
başvurunun REDDİNE,
3. Başvurucular Necat Gökalp, Zehra Akkoyun, Cemile Tutar,
Hatice Şenbayram, Hürriyet Getiren, Hüsniye Başakçi, Mehmet Başakçi, Müzeyyen
Çamçi, Saadet Çamçi, Sara Urat, Turan Gökalp (55 numaralı) ve Zehra Dizdaroğlu
yönünden başvurunun açıkça dayanaktan yoksun
olması nedeniyle KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
4. Diğer başvurucular yönünden makul sürede yargılanma hakkının
ihlal edildiğine ilişkin iddianın KABUL EDİLEBİLİR OLDUĞUNA,
B. Diğer başvurucular yönünden Anayasa’nın 36. maddesinde
güvence altına alınan makul sürede yargılanma hakkının İHLAL EDİLDİĞİNE,
C. Başvuruculara karara ekli tabloda gösterilen miktarlarda
manevi tazminat ÖDENMESİNE, tazminata ilişkin diğer taleplerin REDDİNE,
D. 206,10 TL harç ve 1.800 TL vekâlet ücretinden oluşan toplam
2.006,10 TL yargılama giderinin lehine manevi tazminata hükmedilen
BAŞVURUCULARA MÜŞTEREKEN ÖDENMESİNE,
E. Ödemenin, kararın tebliğini takiben başvurucunun Maliye
Bakanlığına başvuru tarihinden itibaren dört ay içinde yapılmasına, ödemede
gecikme olması hâlinde bu sürenin sona erdiği tarihten ödeme tarihine kadar
geçen süre için yasal FAİZ UYGULANMASINA,
F. Kararın bir örneğinin Mardin Kadastro Mahkemesine (E.2013/80)
GÖNDERİLMESİNE,
G. Kararın bir örneğinin Adalet Bakanlığına GÖNDERİLMESİNE
11/5/2017 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
BAŞVURUCULAR
|
TAZMİNAT MİKTARI
|
Ömer GÖKALP Mirasçısı Başvurucular
1- Adnan GÖKALP
2- Havla ÖNEN
3- Yüksel SUBATAN
|
AYRI AYRI NET 1.100 TL
|
4- Canan YILMAZ
5- Fidan PİRİNÇÇİOĞLU
6- Gürgin YILMAZ
7- Handan YILMAZ
8- Hayrettin YILMAZ
9- Mehmet Hatip YILMAZ
10- Sertip YILMAZ
11- Sinan YILMAZ
12- Şeyhmus YILMAZ
13- Şirvan KARACADAĞ
|
AYRI AYRI NET 675 TL
|
14- Eylem GÖKALP
15- Gökben GÖKALP
16- Gökhan GÖKALP
17- Gürkan GÖKALP
18- Remziye Gül GÖKALP
19- Seyithan GÖKALP
20- Vildan GÖKALP
|
AYRI AYRI NET 950 TL
|
21- Zübeyir ÇOKSÜER
|
NET 2.250 TL
|
Hasan GÖKALP Mirasçısı Başvurucular
22- Nihat GÖKALP
23- Mehmet GÖKALP
24- Abdulkadir GÖKALP
25- Aytan DEMİR
|
AYRI AYRI NET 850 TL
|
26- Deniz GÖKALP
27- Hamdiye GÖKALP
28- Handan TACAR
29- Hasan GÖKALP
30- Mülkiye TACAR
31- Nezahet GÖKALP
32- Ömer GÖKALP
33- Özlem TEMEL
34- Bessi GÖKALP ( 35 numaralı)
35- Nebahat GÖKALP
36- Perihan KIRMIZI
37- Süer ÇETİK
38- Turan GÖKALP ( 60 numaralı)
39- Meliha ESEN
40- Methiye ÖZÇELİK
41- Haluk GÖKALP
42- Birgül KAYA
43- Burhan GÖKALP
|
AYRI AYRI NET 250 TL
|