TÜRKİYE CUMHURİYETİ
|
ANAYASA MAHKEMESİ
|
|
|
İKİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
ALAETTİN TOĞRUL VE DİĞERLERİ BAŞVURUSU
|
(Başvuru Numarası: 2019/10990)
|
|
Karar Tarihi: 11/3/2020
|
|
İKİNCİ BÖLÜM
|
|
KARAR
|
|
Başkan
|
:
|
Recep KÖMÜRCÜ
|
Üyeler
|
:
|
Muammer TOPAL
|
|
|
M. Emin KUZ
|
|
|
Rıdvan GÜLEÇ
|
|
|
Yıldız SEFERİNOĞLU
|
Raportör
|
:
|
Tuğba YILDIZ
|
Başvurucular
|
:
|
1. Alaettin TOĞRUL
|
|
|
2. Şükrü TOĞRUL
|
|
|
3. Abdi ULUÇ
|
|
|
4. Abdulhakim UĞUR
|
|
|
5. Nedim ÜLKER
|
|
|
6. Tahsin TOKTAŞ
|
|
|
7. İdris PARLAKÜŞER
|
|
|
8. Ahmet TOĞRUL
|
|
|
9. Cemile TUNÇTAN
|
|
|
10. Seyfettin GEYLANİ
|
|
|
11. Ayhan EPTURĞUT
|
|
|
12. Fikri TOĞRUL
|
|
|
13. Hüsni TOĞLUK
|
|
|
14. Abdusselam TOKTAŞ
|
|
|
15. Abdullah ÜLKER
|
|
|
16. Abdullah TONĞUÇ
|
|
|
17. Muhittin ULUÇ
|
|
|
18. Necmettin PARLAKTUNÇ
|
|
|
19. Mehmet Can TOKDEMİR
|
|
|
20. Beşir TOPTAMUR
|
|
|
21. Naif TONĞUÇ
|
|
|
22. Salih TURHAN
|
|
|
23. Abdülkerim TOKTAŞ
|
|
|
24. Mustafa TOPDEMİR
|
|
|
25. Gıyasettin TOKDEMİR
|
|
|
26. Mehmet Şükrü AYBERGÜLER
|
|
|
27. Mehmet Emin TOĞLUK
|
|
|
28. Hasan TOĞRUL
|
|
|
29. Masum TAY
|
|
|
30. İzzettin TOĞRUL
|
|
|
31. Tevfik TÜRKEŞ
|
|
|
32. Aydın TOKTAŞ
|
|
|
33. Abdurrahim TAN
|
|
|
34. Cevdet ULUÇ
|
|
|
35. Alamettin GEYLANİ
|
|
|
36. Halil PARLAKTUNÇ
|
|
|
37. Mehmet TOPTAMUŞ
|
|
|
38. Şakir AYBERGÜLER
|
|
|
39. Adil UĞUR
|
|
|
40. İbrahim TOĞLUK
|
Vekili
|
:
|
Av. Abdulhekim GİDER
|
I. BAŞVURUNUN KONUSU
1. Başvuru, terör olaylarından doğan zararların tazmin
edilmemesi nedeniyle mülkiyet hakkının; buna ilişkin idari ve yargısal sürecin
makul sürede sonuçlandırılmaması nedeniyle de adil yargılanma hakkının ihlal
edildiği iddialarına ilişkindir.
II. BAŞVURU SÜRECİ
2. Başvurular, muhtelif tarihlerde yapılmıştır.
3. Başvuru, başvuru formu ve eklerinin idari yönden yapılan ön
incelemesinden sonra Komisyona sunulmuştur.
4. Ekli tablonun A satırında numaraları belirtilen başvuru
dosyaları ve 2019/12248 başvuru numaralı dosyanın, konu yönünden hukuki
irtibatı nedeniyle 2019/10990 numaralı başvuru dosyası ile birleştirilmesine,
incelemenin 2019/10990 numaralı başvuru dosyası üzerinden yürütülmesine ve
diğer dosyaların kapatılmasına karar verilmiştir.
5. Komisyonca başvurunun kabul edilebilirlik incelemesinin Bölüm
tarafından yapılmasına karar verilmiştir.
6. Bölüm Başkanı tarafından başvurunun kabul edilebilirlik ve
esas incelemesinin birlikte yapılmasına karar verilmiştir.
7. Başvuru belgelerinin bir örneği bilgi için Adalet Bakanlığına
(Bakanlık) gönderilmiştir. Bakanlık görüş bildirmemiştir.
III. OLAY VE OLGULAR
8. Başvuru formu ve eklerinde ifade edildiği şekliyle olaylar
özetle şöyledir:
9. Başvurucular, Siirt'in Baykan ilçesi Çevrimtepe köyünde
ikamet etmekteyken 1990 yılında meydana gelen terör olayları neticesinde köyün
boşaltılmasıyla yerleşim yerinden göç etmek zorunda kaldıklarını iddia ederek,
17/7/2004 tarihli ve 5233 sayılı Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zararların
Karşılanması Hakkında Kanun kapsamında zararlarının karşılanması talebiyle
Siirt Valiliği Terör ve Terörle Mücadeleden Doğan Zarar Tespit Komisyonuna
(Komisyon) ekli tablonun C satırında belirtilen tarihlerde başvurmuşlardır.
10. Ekli tablonun D satırında tarih ve sayıları belirtilen
Komisyon kararları ile başvurucuların taleplerinin reddine karar verilmiştir.
11. Belirtilen ret işlemlerine karşı ekli tablonun E satırında
belirtilen tarihlerde başvurucular tarafından açılan iptal davalarında, İdare
Mahkemesi ekli tablonun F satırında gösterilen tarihlerde davaların reddine
karar vermiştir. Karar gerekçelerinde pilot dosya üzerinden yapılan inceleme ve
araştırmalara atıf yapılmış, edinilen bilgilere göre Baykan İlçe Jandarma
Komutanlığına bağlı köy ve mezralara ait çizelgede Çevrimtepe köyü ile bu köye
bağlı Oymaklar ile Ulukapı mezralarının "Dolu"
olduğu, Kumluca mezrasının ise "Ekonomik
nedenlerle 7 hane gelmektedir. Vatandaşlar asıl ikametleri Muş ve Bitlis
illeridir. Yaz aylarında yazlık olarak Nisan-Mayıs aylarında gelip Ekim-Kasım
aylarına kadar yaylada kalmaktadır." ifadesi ile boş olarak
gösterildiği, Çevrimtepe köy merkezinde 1 adet korucu bulunduğu, Türkiye
İstatistik Kurumu Siirt Bölge Müdürlüğünün 14/11/2011 tarihli ve 986 sayılı
yazısında köy nüfusunun 1990 yılında 647, 1997 yılında 178, 2000 yılında 225
kişi olduğunun belirtildiği tespit edilmiştir. Ayrıca Çevrimtepe köyünde genel
ve yerel seçimlerin zamanında ve düzenli olarak yapıldığı da belirtilerek aralarında
başvurucuların da bulunduğu köy halkının bir kısmının güvenlik kaygısıyla da
olsa köyden göç etmeleri dolayısıyla uğradıkları zararın anılan köyün ve
başvurucuların ikamet ettiği yerleşim yerinin tamamen boşalan köy veya mezra
olmaması, başvuruculara yönelik herhangi bir terör tehdidi ya da saldırısının
bulunmaması gerekçeleriyle 5233 sayılı Kanun hükümlerine göre idarece
karşılanmasına hukuki olanak bulunmadığından tesis edilen işlemde hukuka
aykırılık görülmediği sonucuna varılmıştır.
12. Başvurucuların temyizi üzerine ekli tablonun G satırında
gösterilen tarihlerde Danıştay Onbeşinci Dairesi onama kararları vermiştir.
13. Karar düzeltme talepleri aynı Daire tarafından H satırında
belirtilen tarihlerde reddedilmiştir. Karar düzeltme taleplerinin reddi üzerine
başvurucular süresinde bireysel başvuruda bulunmuşlardır.
14. Başvuruculardan İbrahim Toğluk'un bireysel başvuruda
bulunduktan sonra 16/5/2019 tarihinde vefat ettiği anlaşılmıştır.
IV. İLGİLİ HUKUK
15. İlgili hukuk için bkz. Celal
Demir, B. No: 2013/3309, 6/2/2014, §§ 15-28; Sabri Çetin, B. No: 2013/3007, 6/2/2014,
§§ 60-72; Mahmut Can Arslan, B.
No: 2013/3008, 6/2/2014, §§ 59-71; Mehmet
Gürgen, B. No: 2013/3202, 6/2/2014, §§ 57-67.
V. İNCELEME VE GEREKÇE
16. Mahkemenin 11/3/2020 tarihinde yapmış olduğu toplantıda
başvuru incelenip gereği düşünüldü:
A. Adli Yardım Talebi
17. Anayasa Mahkemesinin Mehmet
Şerif Ay (B. No: 2012/1181, 17/9/2013) kararında belirtilen ilkeler
dikkate alınarak geçimini önemli ölçüde güçleştirmeksizin yargılama giderlerini
ödeme gücünden yoksun olduğu anlaşılan başvurucuların açıkça dayanaktan yoksun
olmayan adli yardım taleplerinin kabulüne karar verilmesi gerekir.
B. Başvurucu İbrahim
Toğluk Yönünden
18. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun'un "Bireysel başvuruların kabul edilebilirlik şartları ve
incelenmesi" kenar başlıklı 48. maddesinin (5) numaralı fıkrası
şöyledir:
"Kabul edilebilirlik şartları ve
incelemesinin usul ve esasları ile ilgili diğer hususlar İçtüzükle
düzenlenir."
19. Anayasa Mahkemesi İçtüzüğü'nün 80. maddesinin ilgili
kısımları şöyledir:
"(1) Bölümler ya da Komisyonlarca
yargılamanın her aşamasında aşağıdaki hâllerde düşme kararı verilebilir:
...
ç) Bölümler ya da Komisyonlarca saptanan
herhangi bir başka gerekçeden ötürü, başvurunun incelenmesinin sürdürülmesini
haklı kılan bir neden görülmemesi.
(2) Bölümler ya da Komisyonlar; yukarıdaki
fıkrada belirtilen nitelikteki bir başvuruyu, Anayasanın uygulanması ve
yorumlanması veya temel hakların kapsamının ve sınırlarının belirlenmesi ya da
insan haklarına saygının gerekli kıldığı hâllerde incelemeye devam
edebilir."
20. Başvurucunun bireysel başvuru tarihinden sonra 16/5/2019
tarihinde yaşamını yitirdiği Ulusal Yargı Ağı (UYAP) üzerinden yapılan
incelemede tespit edilmiştir. Başvurucunun ölümünden sonra başvuruya mirasçı
olarak devam edilmek istendiğine dair bir talepte bulunulmadığı
anlaşılmaktadır. Başvurucu açısından başvurunun incelenmesinin sürdürülmesini
haklı kılan bir neden bulunmamaktadır.
21. Açıklanan gerekçelerle başvuru yapılmasından sonra vefat
eden başvurucu İbrahim Toğluk yönünden başvurunun düşmesine karar verilmesi gerekir.
C. Diğer Başvurucular
Yönünden
1. Mülkiyet Hakkının
İhlal Edildiğine İlişkin İddia
a. Başvurucuların
İddiaları
22. Başvurucular 1990 tarihinden itibaren mallarına terör
nedeniyle ulaşamadıklarını belirterek 5233 sayılı Kanun kapsamında yapmış
oldukları başvuruların köyün boşaltılmadığı gerekçesiyle reddedilmesinin
mülkiyet haklarını ihlal ettiğini ileri sürmüşlerdir.
b. Değerlendirme
23. Anayasa ve Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi'nin ortak koruma
alanında yer alan mülkiyet hakkı; mevcut mal, mülk ve ekonomik değerleri
koruyan bir temel haktır. Kişinin hâlihazırda sahibi olmadığı bir mülkün
mülkiyetini kazanma beklentisi, bu konudaki menfaati ne kadar güçlü olursa
olsun mülkiyet kavramı içinde değildir (Kemal
Yeler ve Ali Arslan Çelebi, B. No: 2012/636, 15/4/2014, § 36).
Ayrıca gelecekte elde edileceği iddia edilen bir gelirin mülkiyet hakkı
kapsamında değerlendirilmesi mümkün değildir (Sultan
Tokay ve diğerleri, B. No: 2013/1122, 26/6/2014, § 42).
24. Bir mülk veya alacakla ilgili olarak hak iddia eden kişinin
söz konusu hakkın varlığını hukuken ispat etmesi gerekir (Kemal Yeler ve Ali Arslan Çelebi, § 38).
25. Somut olayda başvurucuların Komisyona yaptıkları başvuru
üzerine Komisyonun ulaştığı nihai sonuç ile iptal davaları sonucunda gerekçeli
kararlarda yer verilen hukuki tespitler ve dayanaklar birlikte
değerlendirildiğinde, başvurucuların Anayasa’nın 35. maddesinde güvence altına
alınan mülkiyet hakkı kapsamına giren bir ekonomik değeri veya en azından böyle
bir değeri elde etme yönünde meşru beklentilerinin bulunmadığı anlaşılmaktadır.
26. Açıklanan gerekçelerle başvurunun bu kısmının, diğer kabul
edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin konu bakımından yetkisizlik nedeniyle kabul edilemez
olduğuna karar verilmesi gerekir.
2. Hakkaniyete Uygun
Yargılanma Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin İddia
a. Başvurucuların
İddiaları
27. Başvurucular, köyde yaşayan bir kişinin terör nedeniyle
oluşan zararları için 5233 sayılı Kanun kapsamında tazminat aldığını iddia edip
açtığı davaya ilişkin mahkeme kararını da sunarak kendilerine tazminat
ödenmemesi nedeniyle çelişkili kararlar verildiğini ileri sürmüşlerdir.
b. Değerlendirme
28. Anayasa Mahkemesi, olayların başvurucu tarafından yapılan
hukuki nitelendirmesi ile bağlı olmayıp olay ve olguların hukuki tavsifini
kendisi takdir eder (Tahir Canan,
B. No: 2012/969, 18/9/2013, § 16). Başvurucular, komisyon kararları ve
yargılama sonucu verilen kararlar nedeniyle Anayasa'nın 10. ve 36. maddelerinin
ihlal edildiğini ileri sürmüşlerdir. Başvurucular her ne kadar Anayasa'nın
farklı maddelerini temel almak suretiyle ihlal iddiasında bulunmuş iseler de
şikâyetlerin özü dava konusu işlemin hukuka aykırı olduğu ve Mahkeme tarafından
hatalı karar verildiği iddialarına yönelik olduğundan şikâyetin hakkaniyete
uygun yargılanma hakkının ihlal edildiği iddiası kapsamında değerlendirilmesi
uygun görülmüştür.
29. Anayasa’nın 148. maddesinin dördüncü fıkrasında kanun
yolunda gözetilmesi gereken hususlara ilişkin şikâyetlerin bireysel başvuruda
incelenemeyeceği belirtilmiştir. Bu kapsamda ilke olarak mahkemeler önünde dava
konusu yapılmış maddi olay ve olguların kanıtlanması, delillerin
değerlendirilmesi, hukuk kurallarının yorumlanması ve uygulanması ile
uyuşmazlıkla ilgili varılan sonucun adil olup olmaması bireysel başvuru konusu
olamaz. Ancak bireysel başvuru kapsamındaki hak ve özgürlüklere müdahale teşkil
eden bariz takdir hatası veya açık bir keyfîlik içeren tespit ve sonuçlar bu
kapsamda değildir (Ahmet Sağlam,
B. No: 2013/3351, 18/9/2013, § 42).
30. Öte yandan benzer konularda aynı derecede olan yargı
mercileri arasındaki içtihat farklılıkları tek başına adil yargılanma hakkının
ihlali niteliğinde kabul edilemeyeceği gibi derece mahkemeleri veya temyiz
mercilerinin uyuşmazlıklara ilişkin olarak tarafların talepleri ve delilleri
arasındaki yorum farklılıkları da tek başına adil yargılanma hakkının ihlali
niteliğinde kabul edilemez (Miras
Mümessillik İnş. Taah. Reklam Paz. Bas. Yay. San. ve Tic. A.Ş., B.
No: 2012/1056, 16/4/2013, § 36).
31. Başvurucuların somut olaylara ilişkin iddiaları
değerlendirilerek derece mahkemesince karar verilmiştir. Kararların
gerekçesinde; ilgili mevzuat çerçevesinde somut olay değerlendirilmiş,
Çevrimtepe köyüne ilişkin başvurular pilot dava usulüyle incelenmiş ve ilgili
kurumlarla yazışmalar yapılarak köye ilişkin birçok bilgi, belge toplanmış,
heyet hâlinde yapılan yargılama neticesinde köyün terör nedeniyle boşaltılan
köylerden olmadığı kanaatine varılarak davanın reddine karar verilmiştir (bkz.
§ 11). Başvurucuların ileri sürdükleri mahkeme kararı, başvurucular hakkındaki
kararlardan daha eski bir tarihte verilmiş ve karar gerekçesinde de köyün terör
nedeniyle boşaltılıp boşaltılmadığına ilişkin bir yorum yapılmadığı
görülmüştür. 5233 sayılı Kanun gereği tazminat ödenebilmesi için köyün terör
nedeniyle tamamen boşaltılmış
olması gerektiği dikkate alındığında güvenlik kaygısına dayanılarak kısmen
köyün boşalmış olması hâlinde idarece mal varlığı zararına ilişkin ödeme
yapılamayacağı kabul edilmiştir. Dolayısıyla tek kişi hakkında verilen karar ve
gerekçesi dikkate alındığında başvurucuların durumuna teşmil edilebilecek bir
durum olmadığı kanaatine varılarak başvurucular tarafından ileri sürülen
iddiaların derece mahkemesince delillerin değerlendirilmesine ve hukuk
kurallarının yorumlanmasına ilişkin olduğu, mahkeme kararlarında bariz takdir
hatası veya açık bir keyfîlik oluşturan bir durumun da bulunmadığı dikkate
alındığında ihlal iddialarının kanun yolu şikâyeti niteliğinde olduğu
anlaşılmıştır.
32. Açıklanan gerekçelerle başvuruların bu kısmının da, diğer
kabul edilebilirlik koşulları yönünden incelenmeksizin açıkça dayanaktan yoksun olması nedeniyle
kabul edilemez olduğuna karar verilmesi gerekir.
3. Makul Sürede
Yargılanma Hakkının İhlal Edildiğine İlişkin İddia
a. Başvurucuların
İddiaları
33. Başvurucular, makul sürede yargılanma haklarının ihlal
edildiğini ileri sürmüşlerdir.
b. Değerlendirme
i. Kabul Edilebilirlik
Yönünden
34. Açıkça dayanaktan yoksun olmadığı ve kabul edilemezliğine
karar verilmesini gerektirecek başka bir neden de bulunmadığı anlaşılan makul
sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğine ilişkin iddianın kabul edilebilir
olduğuna karar verilmesi gerekir.
ii. Esas Yönünden
35. Medeni hak ve yükümlülüklerle ilgili uyuşmazlıklara ilişkin
idari yargılamanın süresi tespit edilirken sürenin başlangıç tarihi olarak
davanın ikame edildiği tarih; sürenin sona erdiği tarih olarak -çoğu zaman icra
aşamasını da kapsayacak şekilde- yargılamanın sona erdiği, yargılaması devam
eden davalar yönünden ise Anayasa Mahkemesinin makul sürede yargılanma hakkının
ihlal edildiğine ilişkin şikâyetle ilgili kararını verdiği tarih esas alınır (Selahattin Akyıl, B. No: 2012/1198,
7/11/2013, §§ 45, 47).
36. Medeni hak ve yükümlülüklerle ilgili uyuşmazlıklara ilişkin
idari yargılama süresinin makul olup olmadığı değerlendirilirken yargılamanın
karmaşıklığı ve kaç dereceli olduğu, tarafların ve ilgili makamların yargılama
sürecindeki tutumu ve başvurucunun yargılamanın süratle sonuçlandırılmasındaki
menfaatinin niteliği gibi hususlar dikkate alınır (Selahattin Akyıl, § 41).
37. Bu hususlara ek olarak Anayasa Mahkemesi 5233 sayılı Kanun
kapsamında yapılan yargılamalarda komisyonların belli bir dönem içinde geçici
olarak olağanüstü iş yükü artışı ile karşılaşmasından kaynaklanan gecikmelerde,
kamu otoritelerince zamanında ve yeterli tedbirlerin alınmış olup olmadığını da
gözönünde bulundurmaktadır. Gerekli tedbirler alınmışsa makul sürenin
hesaplanmasında olağan yargılamalara kıyasla daha esnek bir yaklaşım benimsenmektedir
(Sabri Çetin, §§ 60-72; Mahmut Can Arslan, §§ 59-71; Mehmet Gürgen, §§ 57-67; Celal Demir, §§ 57-69).
38. Somut davalara bir bütün olarak bakıldığında Komisyona
başvuru tarihleri (ekli tablonun C satırı) ile nihai karar tarihleri (ekli
tablonun H satırı) arasında geçen ve ekli tablonun I satırında her bir başvuru
için ayrı ayrı toplam süreleri belirtilen yargılama süreçlerinde makul olmayan
bir gecikmenin olduğu sonucuna varılmıştır.
39. Açıklanan gerekçelerle başvurucuların Anayasa’nın 36.
maddesinde güvence altına alınan makul sürede yargılanma hakkının ihlal
edildiğine karar verilmesi gerekir.
4. 6216 Sayılı Kanun'un
50. Maddesi Yönünden
40. 30/3/2011 tarihli ve 6216 sayılı Anayasa Mahkemesinin
Kuruluşu ve Yargılama Usulleri Hakkında Kanun'un 50. maddesinin ilgili kısmı
şöyledir:
“(1) Esas inceleme sonunda, başvurucunun
hakkının ihlal edildiğine ya da edilmediğine karar verilir. İhlal kararı
verilmesi hâlinde ihlalin ve sonuçlarının ortadan kaldırılması için yapılması
gerekenlere hükmedilir…
(2) Tespit edilen ihlal bir mahkeme
kararından kaynaklanmışsa, ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldırmak için yeniden
yargılama yapmak üzere dosya ilgili mahkemeye gönderilir. Yeniden yargılama
yapılmasında hukuki yarar bulunmayan hâllerde başvurucu lehine tazminata
hükmedilebilir veya genel mahkemelerde dava açılması yolu gösterilebilir.
Yeniden yargılama yapmakla yükümlü mahkeme, Anayasa Mahkemesinin ihlal
kararında açıkladığı ihlali ve sonuçlarını ortadan kaldıracak şekilde mümkünse
dosya üzerinden karar verir.”
41. Başvurucular, ihlalin tespiti ile maddi ve manevi tazminat
talebinde bulunmuştur.
42. Başvuruda, adil yargılanma hakkı kapsamındaki makul sürede
yargılanma hakkının ihlal edildiği sonucuna varılmıştır.
43. İhlal tespitiyle giderilemeyecek olan manevi zararları
karşılığında başvurucularaekli tablonun İ satırında gösterilen net manevi
tazminat miktarlarının ödenmesine karar verilmesi gerekir.
44. Dosyadaki belgelerden tespit edilen 3.000 TL vekâlet
ücretinden oluşan yargılama giderinin başvuruculara müştereken ödenmesine karar
verilmesi gerekir.
VI. HÜKÜM
Açıklanan gerekçelerle;
A. Adli yardım taleplerinin KABULÜNE,
B. Başvurunun başvurucu İbrahim Toğluk yönünden DÜŞMESİNE,
C. Diğer Başvurucular yönünden;
1. Mülkiyet hakkının ihlal edildiğine ilişkin iddianın konu bakımından yetkisizlik nedeniyle
KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
2. Hakkaniyete uygun yargılanma hakkının ihlal edildiğine
ilişkin iddianın açıkça dayanaktan yoksun
olması nedeniyle KABUL EDİLEMEZ OLDUĞUNA,
3. Makul sürede yargılanma hakkının ihlal edildiğine ilişkin
iddianın KABUL EDİLEBİLİR OLDUĞUNA,
D. İbrahim Toğluk dışındaki başvurucuların Anayasa’nın 36.
maddesinde güvence altına alınan makul sürede yargılanma hakkının İHLAL
EDİLDİĞİNE,
E. Başvuruculara ekli tablonun İ satırında gösterilen
miktarlarda net manevi tazminat ÖDENMESİNE, tazminata ilişkin diğer
taleplerinin REDDİNE,
F. 3.000 TL vekâlet ücretinden oluşan yargılama giderinin başvuruculara
MÜŞTEREKEN ÖDENMESİNE,
G. Ödemelerin, kararın tebliğini takiben başvurucuların Hazine
ve Maliye Bakanlığına başvuru tarihinden itibaren dört ay içinde yapılmasına,
ödemede gecikme olması hâlinde bu sürenin sona erdiği tarihten ödeme tarihine
kadar geçen süre için yasal FAİZ UYGULANMASINA,
H. Kararın bir örneğinin bilgi için Batman İdare Mahkemesine
(E.2013/1809, K.2014/1324), GÖNDERİLMESİNE,
I. 12/1/2011 tarihli ve 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri
Kanunu’nun 339. maddesinin (2) numaralı fıkrası uyarınca tahsil edilmesi
mağduriyetine neden olacağından başvurucunun yargılama giderlerini ödemekten
başvurucu İbrahim Toğluk yönünden TAMAMEN MUAF TUTULMASINA,
İ. Kararın bir örneğinin Adalet Bakanlığına GÖNDERİLMESİNE
11/3/2020 tarihinde OYBİRLİĞİYLE karar verildi.
|
Sıra
|
1
|
2
|
3
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/10990
|
2019/11918
|
2019/11948
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Alaettin TOĞRUL
|
Şükrü TOĞRUL
|
Abdi ULUÇ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13499
|
4/8/2006
13508
|
4/8/2006
13390
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/435-785
|
16/3/2012
2012/443-792
|
16/3/2012
2012/431-782
|
E
|
Dava Tarihi
|
19/6/2013
|
19/6/2013
|
19/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
4
|
5
|
6
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/11975
|
2019/11982
|
2019/11995
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Abdulhakim UĞUR
|
Nedim ÜLKER
|
Tahsin TOKTAŞ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13490
|
30/5/2008
19584
|
4/8/2006
13505
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/481-811
|
16/3/2012
2012/479-809
|
16/3/2012
2012/441-791
|
E
|
Dava Tarihi
|
19/6/2013
|
19/6/2013
|
19/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
10 yıl 8 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
12.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
7
|
8
|
9
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12001
|
2019/12004
|
2019/12009
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
İdris PARLAKÜŞER
|
Ahmet TOĞRUL
|
Cemile TUNÇTAN
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13385
|
4/8/2006
13394
|
4/8/2006
13500
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/466-797
|
16/3/2012
2012/446-794
|
16/3/2012
2012/436-786
|
E
|
Dava Tarihi
|
19/6/2013
|
19/6/2013
|
19/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
10
|
11
|
12
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12013
|
2019/12019
|
2019/12022
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Seyfettin GEYLANİ
|
Ayhan EPTURĞUT
|
Fikri TOĞRUL
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13484
|
30/5/2008
20381
|
4/8/2006
13507
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/472-803
|
16/3/2012
2012/477-775
|
16/3/2012
2012/485-815
|
E
|
Dava Tarihi
|
19/6/2013
|
18/6/2013
|
19/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
10 yıl 8 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
12.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
13
|
14
|
15
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12097
|
2019/12104
|
2019/12119
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Hüsni TOĞLUK
|
Abdusselam TOKTAŞ
|
Abdullah ÜLKER
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
30/5/2008
18969
|
4/8/2006
13392
|
30/5/2008
19585
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/494-817
|
16/3/2012
2012/490-771
|
16/3/2012
2012/458-795
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
10 yıl 8 ay
|
12 yıl 6 ay
|
10 yıl 8 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
12.000 TL
|
20.000 TL
|
12.000 TL
|
|
Sıra
|
16
|
17
|
18
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12124
|
2019/12177
|
2019/12184
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Abdullah TONĞUÇ
|
Muhittin ULUÇ
|
Necmettin PARLAKTUNÇ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13501
|
4/8/2006
13389
|
4/8/2006
13489
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/437-787
|
16/3/2012
2012/469-800
|
16/3/2012
2012/429-780
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
19
|
20
|
21
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12187
|
2019/12228
|
2019/12232
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Mehmet Can TOKDEMİR
|
Beşir TOPTAMUR
|
Naif TONĞUÇ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13497
|
30/5/2008
18968
|
4/8/2006
13486
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/433-783
|
16/3/2012
2012/424-776
|
16/3/2012
2012/488-819
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
10 yıl 8 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
12.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
22
|
23
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12239
|
2019/12254
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Salih TURHAN
|
Abdülkerim TOKTAŞ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13393
|
4/8/2006
13493
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/491-772
|
16/3/2012
2012/483-813
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
24
|
25
|
26
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12256
|
2019/12268
|
2019/12275
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Mustafa TOPDEMİR
|
Gıyasetttin TOKDEMİR
|
Mehmet Şükrü AYBERGÜLER
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13391
|
4/8/2006
13498
|
4/8/2006
13502
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/470-801
|
16/3/2012
2012/434-784
|
16/3/2012
2012/438-788
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
27
|
28
|
29
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12279
|
2019/12283
|
2019/12286
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Mehmet Emin TOĞLUK
|
Hasan TOĞRUL
|
Masum TAY
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13388
|
4/8/2006
13506
|
4/8/2006
13496
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/487-818
|
16/3/2012
2012/489-820
|
16/3/2012
2012/427-778
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
30
|
31
|
32
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12292
|
2019/12453
|
2019/12477
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
İzzettin TOĞRUL
|
Tevfik TÜRKEŞ
|
Aydın TOKTAŞ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13509
|
4/8/2006
13495
|
4/8/2006
13504
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/444-793
|
16/3/2012
2012/484-814
|
16/3/2012
2012/440-790
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
33
|
34
|
35
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12482
|
2019/12489
|
2019/12494
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Abdurrahim TAN
|
Cevdet ULUÇ
|
Alamettin GEYLANİ
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
30/5/2008
20385
|
4/8/2006
13491
|
4/8/2006
13382
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/474-805
|
16/3/2012
2012/482-812
|
16/3/2012
2012/492-773
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
10 yıl 8 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
12.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
36
|
37
|
38
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12500
|
2019/12504
|
2019/12516
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Halil PARLAKTUNÇ
|
Mehmet TOPTAMUŞ
|
Şakir AYBERGÜLER
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13488
|
4/8/2006
13494
|
4/8/2006
13503
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/428-779
|
16/3/2012
2012/473-804
|
16/3/2012
2012/439-789
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
18/6/2013
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
5/2/2019
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
12 yıl 6 ay
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
20.000 TL
|
|
Sıra
|
39
|
|
|
A
|
Başvuru
Numarası
|
2019/12518
|
|
|
B
|
Başvurucu
ve
T.C.
Kimlik No.
|
Adil UĞUR
|
|
|
C
|
Komisyona Başvuru Tarihi ve Dosya
Kayıt Numarası
|
4/8/2006
13383
|
|
|
D
|
Komisyon Karar Tarihi ve Numarası
|
16/3/2012
2012/467-798
|
|
|
E
|
Dava Tarihi
|
18/6/2013
|
|
|
F
|
Yerel Mahkeme
Karar Tarihi
|
|
|
|
G
|
Temyiz Yolu Karar Tarihi
|
|
|
|
H
|
Karar Düzeltme
Tarihi
|
5/2/2019
|
|
|
I
|
İdari ve Yargısal
Süreçte Geçen Toplam Süre
|
12 yıl 6 ay
|
|
|
İ
|
Hükmedilen
NET Manevi Tazminat
(TL)
|
20.000 TL
|
|
|